اثربخشی آموزش های سبک زندگی سالم برای پیشگیری از چاقی زودهنگام

به گزارش ایران کلام، آنالیز های یک مطالعه حاکی از این است که چاقی افراد از سال های اولیه زندگی یا جوانی آغاز شده است.

اثربخشی آموزش های سبک زندگی سالم برای پیشگیری از چاقی زودهنگام

چاقی بچه ها یکی از مسائل عمده بهداشتی در مقابل نظام های سلامت در سرتاسر دنیا است. شیوع چاقی در دهه اخیر در کشور های پیشرفته و در حال توسعه سیر افزایشی داشته است و بر اساس آمار سازمان دنیای بهداشت در سال 2016 میلادی، 340 میلیون کودک و نوجوان دارای اضافه وزن و یا چاق تشخیص داده شدند. از آنجایی که چاقی زمینه ساز طیف وسیعی از بیماری های غیر واگیر محسوب می گردد، چاقی بچه ها تبدیل به یک چالش جدی بهداشت عمومی در قرن حاضر شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع، سازمان بهداشت دنیای طی برنامه ای موسوم به سرانجام چاقی بچه ها یا Ending Childhood Obesity (ECHO) دست به تدوین راهبرد هایی برای کشور های دنیا برای مهار این اپیدمی زده است.

یکی از استراتژی ها برای پیشگیری از چاقی، به ویژه در سال های ابتدایی زندگی، انجام مداخلات رفتاری با هدف اصلاح و بهبود شیوه زندگی است.

بر همین اساس، محققان مرکز تحقیقات معین کننده های اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پژوهشی اثرگذاری آموزش بهبود شیوه زندگی را مورد ارزیابی قراردادند. این مطالعه، در بستر مطالعه قند و لیپید تهران، در بخشی از منطقه 13 کلان شهر تهران در سطوح خانواده، مدارس و جامعه انجام شد. مطالعه قند و لیپید تهران، مطالعه ای است که از سال 1381 در حال انجام است.

دکتر پرنیان پروین، مجری این طرح درباره شیوه انجام این مطالعه گفت: اثرگذاری این مداخله بر شرایط وزن بچه ها و بزرگسالان طی یک دوره 16 ساله با پیگیری نتایج آن در بیش از دو هزار نوجوان 4 تا 18 ساله مورد تحقیق قرار گرفته است.

به گفته این پزشک پژوهشگر، نتایج به دست آمده نشان داده که شرایط وزن به طور قابل توجهی تحت تاثیر تغییرات در شرایط تاهل و سطح تحصیلات افراد واقع شده است به طوری که مجرد بودن و تحصیلات بالاتر با شاخص توده بدنی پایین تر همراه بوده است.

وی اعلام نمود: بالاترین اثربخشی مداخله سبک زندگی سالم در افرادی است که چاقی آن ها در سال های اولیه زندگی یا جوانی آغاز شده است و به نظر می رسد بالاتر بودن اثربخشی برنامه های جامعه محور ترویج سبک زندگی سالم در افراد چاق که خود را در معرض خطر بیشتری برای مواجهه با پیامد های قلبی-عروقی می بینند، رابطه مستقیم دارد.

دکتر پریسا امیری، رئیس این مرکز تحقیقاتی با توجه به نتایج این مطالعه مطرح کرد که به کارگیری استراتژی های موثر در افزایش سطح آگاهی جامعه به ویژه در سایر گروه ها و خصوصا افراد دارای اضافه وزن، ضروری بوده و می تواند به مشارکت بالاتر جامعه در برنامه های مذکور و پیشگیری زودهنگام از چاقی منجر گردد.

این عضو هیات علمی در سرانجام گفت: یافته های این مطالعه، اطلاعات ارزشمندی را در ارتباط با اهمیت و نقش مداخلات سبک زندگی سالم در بهبود شرایط وزن بچه ها و بزرگسالان فراهم می نماید که می تواند در سیاست گذاری های امور سلامت در نظر گرفته گردد.

ایران کلام علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اثربخشی آموزش های سبک زندگی سالم برای پیشگیری از چاقی زودهنگام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثربخشی آموزش های سبک زندگی سالم برای پیشگیری از چاقی زودهنگام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید