عربستان، شیعیانی که قربانی استبداد آل سعود می شوند

به گزارش ایران کلام، شیعیان عربستان و به طور ویژه فعالان شیعی در این کشور همیشه به دلیل اعتراضات مسالمت آمیز علیه استبداد رژیم آل سعود، قربانی سرکوبگری های حکومت سعودی می شوند.

عربستان، شیعیانی که قربانی استبداد آل سعود می شوند

به گزارش گروه بین الملل ایران کلام به نقل از الواقع السعودی، کشور عربستان به دلیل نداشتن قانون اساسی مدون بر اساس سلایق حاکمان آن یعنی خاندان سعود اداره می گردد که این موضوع منجر به اعمال انواع و اقسام تبعیض ها در این کشور و انجام روا داشتن انواع ظلم ها و ستم ها بر شهفرایندان عربستانی شده و همین موضوع نارضایتی هایی را در این کشور درپی داشته است.مردم قطیف و الاحساء در عربستان از نظر سیاسی، قانونی، اجتماعی، مالی و مذهبی در برابر استبداد رژیم سعودی با شکوه و عزت مقاومت نموده و به دنبال انتقام مدافعان حقوق بشر و نویسندگانی مانند فاضل مکی المناسیف هستند که مورد آزار و اذیت رژیم آل سعود نهاده شده اند.

فاضل مکی المناسف

فاضل مکی المناسف در پی شعله ور شدن اعتراضات مردمی منطقه شرق عربستان علیه رژیم حاکم در سال 2011، در العوامیه دستگیر شد. در تاریخ 17 آوریل 2014 میلادی ، دادگاه تخصصی کیفری با صدور حکم اولیه قضایی ، مدافع حقوق بشر فاضل المناسف را به مدت 15 سال زندانی و به دنبال آن 15 سال دیگر نیز ممنوعیت سفر، با پرداخت 100 هزار ریال جریمه نقدی محکوم کرد ، اما پس از آنالیز دادگاه تجدید نظر در دادگاه کیفری، در تاریخ 9 سپتامبر 2014 ، به 14 سال حبس تعزیری و به دنبال آن ممنوعیت سفر 14 ساله، با همان میزان جزای نقدی محکوم شد.

این فعال حقوق بشر عربستانی بارها در معرض بازداشت خودسرانه دستگاه های امنیتی سعودی نهاده شد و در طول دوران بازداشت خود در سلول انفرادی در معرض شکنجه و آزار و اذیت، شوک برقی بود که جهت دریافت اعتراف، وی با برق شکنجه می شد و طی مدت بازداشتش اجازه دریافت تماس با وکیل یا ملاقات با خانواده اش به وی داده نشد.

المناسف بارها اقدام به رصد و ثبت اقدامات تبعیض آمیز حکومت سعودی علیه اهالی منطقه الشرقیه نموده بود که اغلب ساکنان آن را شیعیان تشکیل می دهند و تاکید نموده بود، بیشتر بازداشت های اجرا شده در مناطق مختلف الشرقیه خود سرانه و بدون اتهام یا بدون محاکمه بوده و سال ها به طول انجامیده است.

سازمان عفو بین الملل بارها از حکومت سعودی خواهان آزادی فوری فاضل المناسف شده و تاکید نموده که وی زندانی آزادی بیان به شمار می آید. همچنین سازمان دیده بان حقوق بشر نیز از حکومت سعودی خواهان آزادی المناسف شد و تاکید نمود که اقدامات حکومت سعودی علیه فعالان عربستانی بیش از پیش حق آزادی بیان در این کشور را سلب می نماید. با وجود درخواست های حقوق بشر، ریاض حکم المناسیف را تشدید کرد و با این اقدام کوشش کردند تا از وی انتقام بگیرند تا جایی که تمام کسانی که در برابر جنایت آل سعود مقاومت می نماید سرنوشت این فرد را ببینند.

فاضل السلیمان:

فاضل علی عبدالله آل سلیمان فعال شیعه سعودی پس از شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز القطیف و الاحساء در مارس 2011 ، در جریان دوم ، به مدت یک دهه در زندان المز ریاض بوده است. وی به دلیل کوشش برای جلوگیری از نقض آزادی بیان و جلوگیری از اعمال تبعیض فرقه ای بر قطیف و الاحساء به طرز وحشیانه ای توسط مقامات سعودی دستگیر شد.

در مارس 2011 صدها تن از شهفرایندان شیعه عوامیه در شرق عربستان در اعتراض به ادامه بازداشت سه تن از فعالان شیعه عوامیه در این شهر راهپیمایی سکوت برگزار کردند. شماری از شهفرایندان سعودی نیز در القطیف تجمع کردند و با سردادن شعارهای ضد دولتی خواهان ایجاد اصلاحات در این کشور شدند که الفاضل نظارت دقیقی بر تحرکات ملت شیعه در القطیف داشت که مقامات سعودی در این تظاهرات مسجد را به روی نمازگزاران بستند و به شدت معترضین را مورد ضرب و شتم قرار داند و سی نفر از آن ها را در 11 مارس دستگیر کردند؛ اما پیروز نشدند در این روز الفاضل را دستگیر نمایند. بدین ترتیب به تعقیب و گریز وی ادامه دادند تا در نهایت در روز 17 مارس 2011 در اتومبیل شخصی اش به طرز وحشیانه ای وی را دستگیر کردند.

مقامات سعودی الفاضل سلیمان را در زندان به شدت مورد آزار و شکنجه قرار دادند و همچنین کوشش کردند با شکنجه وی را وادار به اعتراف در خرابکاری اموال مردم، توطئه علت دولت و حمله به نیروهای امنیتی سعودی نمایند. اما وی در پشت میله های زندان و با وجود شکنجه های روحی و جسمی مقاومت کرد و در برابر ظلم و استبداد آن ها ایستاد.

فعالان شیعه قربانیان دادگاه های سعودی

همه مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی از جمله زنان، مردان، خردسالان و افراد مسن زندانی شدند ، آنها به دلیل فعالیت مسالمت آمیز در دفاع از حقوق بشر در دادگاه های تخصصی کیفری محکوم شدند.

دادگاه جنایی تخصصی در سال 2008 برای محاکمه افراد متهم به جنایات تروریستی تاسیس شد و ابتدا افرادی را که مظنون به ارتباط با گروه تروریستی القاعده بودند را محاکمه کرد ، اما از سال 2011 دادگاه کیفری برای ساکت کردن صدای فعالان عربستان سعودی از جمله روزنامه نگاران ، نویسندگان ، روحانیون و مورد استفاده نهاده شد که حکم های ناعادلانه ای از قبیل اعدام، حبس طولانی و ممنوعیت سفر را صادر کرد.

نقض گسترده حقوق بشر در عربستان موضوعی است که همواره مورد توجه سازمان ها و گروه های بین المللی حقوق بشری بوده است. اما باید توجه داشت که خشونت فرقه ای و سیاست های تبعیض آمیز نظام مند به ویژه علیه شیعیان در عربستان از جمله مواردی است که علیرغم در پی داشتن قربانیان فراوان، اغلب از نگاه جامعه بین المللی دور مانده و مورد غفلت واقع شده است.

اعتراضات مردمی قطیف به دنبال سخنرانی های انقلابی توسط شهید شیخ نمر باقر النمر و همزمان با تظاهرات در دنیا عرب در ابتدای سال 2011 شروع شد.

شیخ نمر همواره در سخنرانی های خود رژیم سعودی را به اعمال سیاست های تبعیض آمیز طایفه ای سازمان یافته، به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه الاحساء و القطیف متهم می کرد. بنابراین پنج سال گذشته در ژانویه 2016 میلادی، شیخ نمر باقرالنمر، روحانی شیعه تبعه عربستان سعودی به جرم محاربه و اقدام علیه امنیت ملی اعدام شد.

شیعیان، اغلب در مناطق شمالی عربستان مثل القطیف و الاحساء سکونت دارند و آل سعود همواره آنها را خطری جدی برای بقای حکومت خود می داند. اغلب جنبش ها و فعالیت های اعتراضی در طول تاریخ عربستان علیه خاندان سعودی توسط این قبایل شکل گرفته است. آل سعود با نگرش فرقه ای به سیاست، به شیعیان عربستان به عنوان شهفرایندان درجه دو می نگرد به گونه ای که از سال 2011 تا امسال شمار زیادی از شیعیان را در القطیف و الاحساء به شهادت رسانده است.

اعدام های اجرا شده در عربستان، جامعه عربستان به ویژه افکار عمومی شیعیان را شوکه نموده است. بسیاری از زندانیان شیعه که اخیراً اعدام شده اند، در اوایل سال 2011 بازداشت شده بودند و اتهام بسیاری از آنها شرکت در تظاهرات اعتراض آمیز برای آزادی اسرای سیاسی در بند رژیم آل سعود بود.

قربانیان رویکرد استبدادی عربستان سعودی عمدتاً از میان شیعیان هستند که اقلیت مذهبی در عربستان به شمار می فرایند. بسیاری از شیعیان عربستان تنها به صرف انجام مناسک مذهبی یا نقدها جزئی از حاکمیت عربستان با احکام متعدد نظیر زندان های طولانی مدت و تبعید روبرو می شوند.

این روزها رژیم آل سعود در کوشش است با سناریو پردازی های دروغین موج جدیدی از اتهام زنی علیه علما و بازداشت شدگان از منطقه شیعه نشین قطیف و الاحساء را شروع کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "عربستان، شیعیانی که قربانی استبداد آل سعود می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، شیعیانی که قربانی استبداد آل سعود می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید