نخستین هواپیمای الکتریکی لوکس برای تحول صنعت حمل ونقل آماده می گردد

به گزارش ایران کلام، اگرچه استفاده از پیشرانه های الکتریکی در هواپیماها هنوز در مرحله طراحی است اما هواپیمای لوکس آلیس می خواهد بازی را تغییر دهد و پیشرفت سریعی را در این زمینه رقم بزند.

نخستین هواپیمای الکتریکی لوکس برای تحول صنعت حمل ونقل آماده می گردد

آلیس (Alice) نخستین هواپیمای لوکس حمل ونقل کوتاه برقی دنیا لقب گرفته است. این نخستین هواپیمای شرکت ای وییشن (Eviation) است و عرضه آن برای سال 2024 تخمین زده شده است. این شرکت امیدوار است که آلیس سال جاری و پیش از صدور گواهینامه ها در سال 2023 نخستین پروازهای آزمایشی خود را انجام دهد.

این هواگرد سال هاست که در چند طراحی متفاوت قرار گرفته و یکی از معدود پروژه های این حوزه است که هم به یادماندنی و هم امیدوارنماینده است. آلیس از نظر طراحی یک هواپیمای مسافربری عادی است، بنابراین یک هواگرد عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) محسوب نمی گردد اما برای مسافت های کوتاه طراحی شده و در عین حال بسیار زیبا و لوکس است.

پروژه آلیس که نخستین بار در سال 2017 اعلام شد، کم کم برای پرواز در آسمان آماده می گردد. نمونه اولیه این هواپیما در سال 2019 فراوری و رونمایی شد اما در سال 2020 در آتش سوخت. سپس در نمایشگاه هوایی پاریس یک نمونه ثابت به نمایش درآمد و اگر همه گیری کرونا در سال 2020 نبود، این هواپیما پروازهای آزمایشی خود را شروع می کرد. در سال گذشته این شرکت برای جذب سرمایه گذاران و مشتریان کوشش می کرد.

گرایش به چنین هواپیمایی معقولانه بالاست. تا اکتبر 2019، ای وییشن سفارش بیش از 150 فروند را تنها از دو شرکت دریافت نموده است. با توجه به اینکه هر یک حدود 4 میلیون دلار فروخته می گردد، درآمد نقدی بالایی برای شرکت به همراه دارد.

این شرکت در ابتدا برای ساخت دو نسخه از آلیس برنامه ریزی نموده بود؛ یک نسخه بدون فشار و طبیعتا ارزان تر برای استفاده به عنوان تاکسی هوایی و یک مدل تحت فشار که برای پروازهای طولانی مدت درنظر گرفته شده بود. اما اکنون فقط یک مدل تحت فشار در حال توسعه است.

این وسیله نقلیه می تواند حداکثر 9 مسافر و 2 خلبان داشته باشد و نوید پروازی جذاب، بی نظر و بدون سروصدا را تا مسافت 814 کیلومتری می دهد. بدین ترتیب برد آلیس زیاد نیست و به همین دلیل به عنوان یک هواپیمای جابه جایی کوتاه درنظر گرفته شده است.

آلیس توسط سه واحد پیشرانه الکتریکی Magni250s مگنیکس (Magnix) با 375 اسب بخار قدرت حرکت می نماید که دو پره را در نوک هر بال و یکی در دم به حرکت درمی آورند. نیروی این موتورها به یاری مجموعه باتری لیتیوم-یون 820 کیلووات ساعت تأمین می گردد که با 3720 کیلوگرم، 60 درصد از کل محموله هواپیما را تشکیل می دهد. باتری ها برای 1000 چرخه پروازی یا 3000 ساعت پرواز طراحی شده اند.

ای وییشن تخمین می زند که برای هر ساعت پرواز، آلیس باید با استفاده از وسیله شارژرهای سیار مانند سوخت رسان های هواپیما، حدود 30 دقیقه شارژ گردد. این هواپیما می تواند با سرعت 407 کیلومتر بر ساعت پرواز کند و موتورهای الکتریکی به دلیل سروصدای کمتر و نداشتن پسماند گازهای گلخانه ای، تجربه یک سفر هوایی دلپذیر را فراهم می نمایند.

برای هر چه بیشتر کم کردن وزن، آلیس از مواد کامپوزیتی ساخته شده است. این پرنده شیک ابتدا در آمریکا و اروپا عرضه خواهد شد و همان طور که بیان شد، تخمین زده می گردد که تحویل آن از سال 2024 با قیمت حدود 4 میلیون دلار شروع گردد.

این طور که ای وییشن می گوید: آلیس هواپیمای خوبی نیست که آن را الکتریکی نموده ایم، بلکه هواپیمای خوبی است چون الکتریکی است. باید دید با گسترش فراوریات در زمینه هواگردهای شهری، یک هواپیمای لوکس کوچک چقدر می تواند مشتریان را برای سفرهای کوتاه جذب کند.

عکس ها: هواپیمای الکتریکی لوکس آلیس شرکت ای وییشن

Credit: Eviation

منبع: Auto Evolution

منبع: دیجیکالا مگ

به "نخستین هواپیمای الکتریکی لوکس برای تحول صنعت حمل ونقل آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین هواپیمای الکتریکی لوکس برای تحول صنعت حمل ونقل آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید