کسری اعتبار عملیات بشردوستانه میلیون ها یمنی را با کمبود آب و غذا روبرو می نماید

به گزارش ایران کلام، به گفته رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ، مهم است که دنیا شرایط اسفبار جمعیتی را که از جنگ و خشونت رنج می­ کشند از یاد نبرد. بدترین سناریو برای مردم یمن آن است که همزمان با بدتر شدن اوضاع، توجه دنیایان را هم از دست بدهند.

کسری اعتبار عملیات بشردوستانه میلیون ها یمنی را با کمبود آب و غذا روبرو می نماید

به گزارش ایران کلام، بیش از پنج سال مخاصمه مردم یمن را خسته و این کشور را به محل بزرگترین بحران انسانی دنیا تبدیل نموده است. دسترسی به آب، غذا، و خدمات اولیه برای بیشتر مردم این کشور دشوارتر شده مضاف برآنکه اعتبارات برای عملیات بشردوستانه هم کاهش چشمگیر داشته است.

در یکی از کم­ آب­ ترین کشورهای دنیا، بحران آب هر روز میلیون­ها نفر را تحت­ الشعاع قرار می­دهد. شبکه لوله­ کشی آب این کشور تنها در دسترس 30% مردم واقع شده است که آن هم آسیب دیده و در بسیاری جاها به تعمیرات احتیاج دارد. بیش از 15 میلیون نفر هر روز برای یافتن آب کافی به روش­ های پرهزینه و زمان­بر متوسل می­شوند.

اُم یحیی، مادر چهار فرزند که در حومه صنعا زندگی می­ نمایند، در حالی که مردم در محل توزیع آب در انتظار تانکرهای آب تجمع می ­نمایند به کمیته بین ­المللی صلیب سرخ گفت: اینجا هیچ آب پاکیزه یا پروژه آبرسانی فعالی وجود ندارد. او غالباً ساعت ­ها در انتظار می­ ماند تا چند ظرف آب را که به سختی کفاف احتیاجهای یک روز خانواده­اش را می­ دهد پُر کند.

میلیون­ ها یمنی اغلب پیاده کیلومترها را برای گرفتن آب می­ پیمایند و در این جهت خود را در معرض خطرات مختلفی از جمله خطر حمله قرار می­دهند.

حسن، یکی از ساکنان محله مدی از استانداری حجه می­ گوید: بچه ها ما مجبورند روزانه مسافت­ های طولانی را پیاده و بدون وسیله نقلیه بروند و آب بیاورند که این خیلی از آنها را وادار به توقف تحصیل نموده است. آنها بعلاوه در معرض خطر سانحه و تصادف هستند چراکه بسیاری برای حمل آب باید از الاغ استفاده نمایند. به این علت است که بسیاری از بچه ها منطقه از معلولیت ­های دائمی رنج می­برند.

در منطقه ها بسیاری، مردم ناچارند از آب کشاورزی به جای آب آشامیدنی، و برای پخت و پز و شستشو استفاده نمایند. استفاده از آبی که برای مصارف کشاورزی در نظر گرفته شده می­تواند مسائل بهداشتی جدی برای جمعیت ایجاد کند.

عدم دسترسی به تانکرهای سیار آب و تصفیه اندک فاضلاب منجر به شیوع مسائل بهداشتی از جمله وبا و اسهال حاد می­ گردد.

از آبان ماه سال 1395 در این کشور که تقریباً 20 میلیون نفر از جمعیت آن به مراقبت درمانی اولیه دسترسی ندارند شروع شده است.

شدت ناامنی غذایی حاد با طولانی شدن مخاصمه در حال وخامت است. بیشتر مردم یمن با صرف تنها یک وعده غذا در روز زندگی می­ نمایند و سوءتغذیه در بچه ها در حال افزایش است. شرایط امنیت غذایی با شدت گرفتن مخاصمه، همه­ گیری کووید 19، سیل، حمله ملخ­ های صحرایی، فروپاشی مالی، و کاهش یاری­ های بشردوستانه بدتر شده است.

علی، پدر 45 ساله سه کودک که موقتا در تعز زندگی می ­نمایند و به علت آنکه سن و سالش بالا رفته از یافتن کار ناتوان است گفت: خانواده من برای اطعام به خیریه متکی است. سبدهای غذایی تنها راه ما برای برطرف احتیاج غذایی اولیه مان است. اما بیشتر سازمان­ها دست از حمایت غذایی برداشته ­اند، لذا ما بیشتر بر همبستگی قومی برای یاری به یکدیگر متکی هستیم.

اگرچه از 30 میلیون نفر جمعیت یمن 24 میلیون نفر به شکلی از یاری ­رسانی بشردوستانه احتیاجمندند اعتبارات بشردوستانه برای یمن به شدت در حال کاهش است.

آخرین کنفرانس بین­ المللی درخواست یاری برای یمن در اوایل سال جاری تنها به 50% از هدف تأمین اعتبار خود دست یافته است.

پیتر مائورر، ریاست کمیته بین­ المللی صلیب سرخ که اخیرا به یمن سفر نموده بود گفت: مهم است که دنیا شرایط اسفبار جمعیتی را که از جنگ و خشونت رنج می­ کشند از یاد نبرد. بدترین سناریو برای مردم یمن آن است که با بدتر شدن اوضاع، توجه دنیایان را از دست بدهند.

پیتر مائورر، ریاست کمیته بین­ المللی صلیب سرخ گفت: کاهش اعتبار، تأثیر مستقیم بر زندگی مردم، و توانایی تأمین پایدار یاری­ های حیاتی برای آنان، و تقویت زیرساخت ­های ضروری شنماینده به نحو مقتضی دارد.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

به "کسری اعتبار عملیات بشردوستانه میلیون ها یمنی را با کمبود آب و غذا روبرو می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسری اعتبار عملیات بشردوستانه میلیون ها یمنی را با کمبود آب و غذا روبرو می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید