اتاق ایران، هم نوایی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در بی توجهی به صادرکنندگان

به گزارش ایران کلام، خبرنگاران - رئیس اتاق شیراز بر این باور است که برای حل مسائل صادراتی، سازمان توسعه تجارت باید پیگیر و مطالبه گر نیازهای فعالان مالی از بانک مرکزی باشد. اگر این دو نهاد مرتبط با موضوع صادرات بتوانند با همکاری و هماهنگی کامل حرکت نمایند، بخش قابل توجهی از مسائل امروز صادرات حل می گردد.

اتاق ایران، هم نوایی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در بی توجهی به صادرکنندگان

رئیس اتاق شیراز در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با انتقاد از بی توجهی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی نسبت به شرایط ناشی از تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر صادرات کشور، عدم حمایت این دو نهاد از صادرکنندگان را یک مانع جدی بر سر راه صادرات دانست و خواهان حل این مسئله شد.

به باور جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق شیراز، آنچه در قالب پیشنهادهای ده گانه اتاق ایران در آخرین نشست شورای گفت وگو با حضور رئیس کل بانک مرکزی از سوی کمیته ارزی اتاق ایران مطرح شد، هیچ کدام موضوعاتی جدیدی نبودند و بارها به شکل های مختلف توسط اتاق ایران پیشنهاد شده بود که متأسفانه تا به امروز اجرایی نشده اند.

وی اعلام نمود: اگر دولت به این پیشنهادها توجه کند، بخش زیادی از مسائل ارزی و صادراتی حل خواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران، هم نوایی بین بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در بی توجهی به بخش خصوصی و خواسته های آنها را خلاف انتظار موجود مطرح کرد و گفت: آنچه امروز اتاق ایران در چارچوب یک بسته پیشنهادی برای حل موانع صادراتی ارائه می دهد، موضوعاتی است که باید توسط سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات مطرح و پیگیری می شد.

او ادامه داد: امروز به دلیل تحریم ها، زمینه برقراری روابط بانکی بین ایران و سایر کشورها، مهیا نیست. در همین زمان، تهاتر به عنوان یک راه حل مطرح شده، آیا بانک مرکزی توان ایجاد سازوکار تهاتر را هم ندارد؟ چرا بانک مرکزی زیرساخت روابط ارزی بین صادرکننده و واردکننده را تأمین نمی کند تا به یاری ارزهای صادراتی، نیازهای کشور به یاری واردات و بر اساس اولویت های مشخص شده، تهیه گردد؟

شفافیت در عملکرد بانک مرکزی، متناسب با نیازهای صادرکننده و قابل پیش بینی کردن شرایط آینده خواسته دیگری بود که از سوی این فعال مالی مطرح شد.

به اعتقاد رازقی بانک مرکزی در برابر ادعای وجود 70 کارتن خوابی که کارت بازرگانی دارند، باید اسامی آنها را منتشر کند و به همین دلیل به فرافکنی های خود خاتمه دهد. این سئوال وجود دارد که چرا بانک مرکزی در این شرایط ارزی و کوشش هایی که برای بازگشت ارز دارد، نسبت به افرادی که ارز 4200 تومان دریافت کردند، اما برنگرداندند بی توجه است. گزارش هایی مبنی بر عدم بازگشت ارز توسط تعدادی از این افراد وجود دارد اما بانک مرکزی درباره آنها حساسیتی نشان نمی دهد. باید اسامی این افراد هم منتشر گردد.

وی انتشار اسامی افرادی که به ادعای بانک مرکزی 10 تا 12 هزار نفر هستند که بدون کارت بازرگانی صادرات داشته اند را نیز خواهان شد و تأکید کرد: در حال حاضر مهم ترین مشکل صادرکنندگان در ایران موانعی است که از سوی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در برابر صادرات وضع می گردد.

رئیس اتاق شیراز درباره شرایط صادرات استان فارس در 6 ماهه ابتدای امسال نیز به افزایش 15 درصدی صادرات از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کاهش 10 درصدی آن از نظر ارزشی در همان بازه زمانی اشاره نمود.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "اتاق ایران، هم نوایی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در بی توجهی به صادرکنندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ایران، هم نوایی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در بی توجهی به صادرکنندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید