تاریخ رویداد اگزینوس سامسونگ اعلام شد؛ اگزینوس با گرافیک AMD در راه است؟

به گزارش ایران کلام، سامسونگ به تازگی گفت در تاریخ 19 نوامبر سال جاری (آدینه 28 آبان)، طی رویدادی از تراشه اگزینوس تازه خود رونمایی خواهد نمود. تراشه ای که به گمان خیلی ها همان اگزینوس 2200 با تراشه گرافیکی ساخت AMD است.

تاریخ رویداد اگزینوس سامسونگ اعلام شد؛ اگزینوس با گرافیک AMD در راه است؟

سامسونگ بعد از کوشش های ناپیروز فراوان طی چند سال اخیر برای مقابله با کوالکام، تصمیم گرفت این بار با AMD دست دوستی بدهد تا بتواند با همکاری این شرکت پرآوازه، پردازنده ای را فراوری کند که می تواند از لحاظ پردازشی و گرافیکی، بر سایر پردازنده های موجود در بازار غلبه کند. شرکت کره ای پیش از این کوشش زیادی انجام داد اما در نهایت آنچه که در پرچم دارهای نسخه جهانی این شرکت به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می کرد، ضعیف تر از پردازنده ساخت کوالکام ظاهر می شد.

سامسونگ سیاست استفاده از پردازنده های اختصاصی در نسخه جهانی پرچم دارهایش را چند سالی ادامه داد تا اینکه صدای کاربران واقعا عایدی. نه تنها از لحاظ گرافیکی و پردازشی بلکه از لحاظ مصرف انر ژی و حتی پردازشگر تصویر هم گوشی های مجهز به تراشه اگزینوس سامسونگ عملکرد ضعیف تری از همتای خود با پردازنده اسنپدراگون بودند و این در حالی بود که کاربران باید همان مبلغ مشابه را برای خرید این گوشی پرداخت می کردند.

سامسونگ برای سال جاری برنامه ویژه ای در سر دارد. شرکت کره ای تصمیم گرفت پای AMD را به بازار گوشی های هوشمند بکشاند تا بلکه بتواند بر رقبای قدری چون اپل با پردازنده های بی رقیب سری A و کوالکام با پردازنده های قدرتمند سری اسنپدراگون رقابت کند. البته بنچمارک های اولیه که نشان می دهند اگزینوس نو به لطف تراشه گرافیکی ساخت AMD قدرتمندتر از هر تراشه دیگری در بازار است اما گفته می گردد به خاطر فراوری حرارت زیاد، سامسونگ مجبور خواهد شد فرکانس هسته ها را کاهش داد و در نهایت قطعا محصولی که از این تراشه به عنوان قلب تپنده استفاده خواهد نمود به طرز باورنکردنی قدرتمند و سریع نخواهد بود. حتی گفته می گردد باز هم تراشه A15 اپل در میان تمام پردازنده های سال آینده هم بی رقیب خواهد بود.

سامسونگ اما باور دیگری دارد. با در نظر گرفتن پیشرفتی که بازی های ویدیویی طی چند سال اخیر داشتند و محبوبیتی که گوشی های گیمینگ در بین کاربران پیدا کردند، طبیعی بود که دیر یا زود شرکت ها گوشی های هوشمند خود را متناسب با اهداف این دسته از کاربران طراحی نمایند. یعنی محصولی که علی رغم بهره مندی از قابلیت های یک پرچم دار، از لحاظ گیمینگ هم احتیاج کاربران را رفع کند. به همین دلیل سامسونگ احتیاج دارد پردازنده ای را فراوری کند که مسائل پیش پا افتاده ای نظیر داغ شدن بیش از حد یا مصرف بالای انرژی را نداشته باشد و بتواند با برترین های بازار رقابت کند.

این طور که به نظر می رسد، شرکت کره ای این بار کاملا سر این موضوع جدی است چرا که حساب رسمی سامسونگ اگزینوس در اینستاگرام پستی را به اشتراک گذاشت با این مضمون که در 19 نوامبر 2021 همه چیز تغییر خواهد نمود و این احتمالا به تراشه اگزینوس 2200 اشاره دارد که قرار است با تغییراتی اساسی به نسبت تمام پردازنده های اگزینوس نسل گذشته رونمایی گردد.

با تمام این تفاسیر باز هم نمی توانیم مطمئن باشیم که در این رویداد چه اتفاقی رخ خواهد داد. فقط با توجه به مضمون پستی که در اینستاگرام منتشر شد و با در نظر گرفتن تمام خبرها و شایعه هایی که تا کنون در رابطه با تراشه اگزینوس 2200 یا هرآنچه که شرکت کره ای می خواهد تراشه مجهز به گرافیک ساخت AMD خود را بنامد منتشر شده است، می توانیم حدس بزنیم که در این رویداد قطعا اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد. بعلاوه موضوع دیگری که این حدس را تقویت می نماید، متن کپشنی است که حساب سامسونگ اگزینوس در پست اخیر خود نوشت. این طور که به نظر می رسد، شرکت کره ای معتقد است که این بار می تواند به یاری تراشه اگزینوس، مفهوم گیمینگ را تغییر دهد.

طبیعتا چنین تعریف و تمجیدهایی از یک تراشه میان رده یا مالی نمی گردد و قطعا با یک پرچم دار روبه رو هستیم. حال اینکه این پرچم دار چگونه قرار است دنیای گیمینگ را متحول کند، یعنی چه قابلیت های منحصر بفه ردی خواهد داشت تعیین نیست و باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده چه خبرهای بیشتری در رابطه با این موضوع منتشر می گردد. در خبرهایی که پیش تر در رابطه با این تراشه منتشر می شده است شنیدیم که سامسونگ احتمالا قابلیت رهگیری پرتو نور یا همان Ray-Tracing را هم به عنوان یک قابلیت فوق العاده مجذوب کننده در تراشه خود قرار خواهد داد. حال اینکه این تراشه تا چه میزان می تواند بدون مشکل از این پتانسیل برای ارائه تجربه ای لذت بخش بهره ببرد تعیین نیست.

لیزا سو، مدیرعامل AMD پیش از این تیزری را اوایل سال جاری منتشر نموده بود که به قابلیت رهگیری پرتو تور و نرخ شیدینگ متغیر یا Variable Rate Shading در آن اشاره شد. در رابطه با فناوری اول احتمالا آشنا هستید اما در رابطه با فناوری دوم باید بگوییم که این قابلیت به تازگی در دنیای گیمینگ راه یافته، یک تکنیک رندرینگ نو است که هدف آن، بهبود کلی عملکرد گرافیکی سیستم است. به این صورت که به گرافیک اجازه می دهد قدرت پردازشی خود را به صورت دلخواه در بخش هایی از فریم با قدرت بیشتر یا کمتر به کار بگیرد.

سامسونگ بعلاوه قرار است در این تراشه اگزینوس 2200 نو خود علاوه بر گرافیک AMD از هسته های فوق العاده قدرتمند و نو ARM که Armv9 نام دارند استفاده کند که شامل یک هسته از نوع Cortex-X2، سه هسته از نوع Cortex-A710 و چهار هسته از نوع Cortex-A510 می گردد. همین چینش برای تراشه اسنپدراگون 898 هم به کار گرفته خواهد شد، تراشه ای که سامسونگ فراوری آن را هم برعهده خواهد داشت. حال باید دید آیا این بار همکاری با AMD باعث ایجاد تفاوتی بین این دو پردازنده خواهد شد یا باز هم سامسونگ در جهت شکست دادن کوالکام شکست خواهد خورد؟

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا سامسونگ می تواند با همکاری AMD بالاخره پیروز به فراوری پرچم داری گردد که هم از لحاظ پردازشی و هم از لحاظ گرافیکی و مصرف انر ژی، قادر به پشت سر گذاشتن تراشه های رقیب است؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "تاریخ رویداد اگزینوس سامسونگ اعلام شد؛ اگزینوس با گرافیک AMD در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ رویداد اگزینوس سامسونگ اعلام شد؛ اگزینوس با گرافیک AMD در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید