تغییر نرخ انواع تایر زیر ذره بین سازمان حمایت
به گزارش ایران کلام، افزایش قیمت انواع تایر که از هفته گذشته کلید خورد گلایه هایی را در بین مردم و مصرف کنندگان در پی داشت. در واکنش به این موضوع، با در اختیار قرار دادن مدارک و مستندات از سوی شرکت های تایرساز، آنالیز تغییر نرخ ها از سوی سازمان حمایت شروع شده است.
به گزارش گروه مالی ایران کلاما، حدود دو ماه پیش بود که درخواست افزایش 15 درصدی قیمت تایر از سوی سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان به علت ساماندهی بازار لاستیک و در جهت شرایط خاص این بازار، منتفی شد.
هفته گذشته، اما شرکت های تایرساز خودرو با هماهنگی انجمن صنعت تایر، راسا به تغییر قیمت ها اقدام کردند، به طوری که میانه قیمت تایر سواری رادیال 20 درصد و همه تایر های بایاس از جمله وانتی ها، باری و اتوبوسی 30 درصد افزایش یافت.
افزایشی که به گفته فعالان بازار، بازار راکد تایر را به کما برده است.
داود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران در این زمینه گفت: بازار امروز بازاری نیست که این افزایش قیمت ها را تحمل کند.
وی بیان داشت: بازار در ماه های گذشته راکد بوده، زیرا مسافرت ها کم بوده است و بعلاوه اکنون در آستانه فصل سرما قرار داریم، بنابراین عمده تایر ها مشتری نخواهد داشت و روانه انبار ها خواهد شد.
سعادتی نژاد معتقد است: با افزایش قیمت هایی که هنوز به تایید سازمان حمایت نرسیده، مسائل بازار بیشتر خواهد شد، زیرا نمایندگی ها پول ندارند که نسبت به خرید از تایرسازان اقدام نمایند.
لازم به ذکر است، پنجشنبه گذشته (29 آبان ماه) علی تابش رییس سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان گفت: در پی اعلام افزایش قیمت انواع تایر از سوی انجمن صنفی صنعت تایر، اعضای هیات مدیره این انجمن برای ارایه توضیحات و ارائه مستندات مربوطه برای آنالیز های لازم به سازمان حمایت فراخوانده شدند.
وی گفت: در نشستی که به همین دلیل با فراورینمایندگان تایر در محل این سازمان برگزار گردید، مقرر شد با توجه به متغیر بودن هزینه های فراوری و بهای تمام شده تایر برای هر شرکت به صورت جداگانه، اعمال درصد افزایش قیمت یکسان برای محصولات شرکت های فراورینماینده انواع تایر سبک و سنگین از سوی انجمن منتفی شده و قیمت گذاری محصولات هر بنگاه باید به صورت جداگانه انجام گردد.
در این پیوند، حمیدرضا عبدالمالکی نائب رییس انجمن صنعت تایر امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: از اواخر سال 98 و با تغییر گروه کالایی لاستیک خودرو از یک به 2، قیمت گذاری درب کارخانه، عمده فروشی و خرده فروشی تایر های سواری مشروط به اینکه فراوری و فروش آن در زنجیره سامانه جامع تجارت ثبت گردد، به واحد های فراوریی سپرده شد.
وی با بیان اینکه آخرین بار آبان ماه پارسال انجمن صنعت تایر با هماهنگی سازمان حمایت به افزایش قیمت تایر اقدام کرد، ادامه داد: در چند ماه گذشته افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و افزایش هزینه های حمل بار در داخل و بین الملل، این انجمن را بر آن داشت تا بار دیگر نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کند.
این مقام صنفی بیان داشت: امروز قیمت بعضی اقلام شیمیایی مورد استفاده در فرآیند فراوری بیش از 2 برابر شده و کرایه های حمل با کشتی به بیش از چهار برابر افزایش یافته، این در حالی است که کشتی ها دیگر به طور مستقیم از مبدا چین کالا وارد نمی نمایند و تحویل بار کارخانجات بیش از 70 روز به طول می انجامد.
وی افزود: نسبت به ابتدای سال جاری قیمت دوده از کیلویی 13 هزار تومان به 27 هزار تومان و بیدوایر (سیم طوقه) از 14 هزار تومان به 32 هزار تومان رسید، بعلاوه سال جاری قیمت نخ 2 بار افزایش را تجربه کرد و تا به امروز 30 درصد به قیمت آن اضافه نموده شده و بعضی انواع نخ تا بیش از 2 برابر افزایش داشته است.
عبدالمالکی گفت: هفته گذشته میانه قیمت تایر سواری رادیال 20 درصد و همه تایر های بایاس از جمله وانتی ها، باری و اتوبوسی 30 درصد افزایش یافت، اکنون مدارک و مستندات مربوط به افزایش قیمت ها به سازمان حمایت ارسال شده و در حال آنالیز است.
وی تاکید نمود: شرکت ها می تواند بنا به ضرورت درخصوص تغییر قیمت ها تصمیم گیری نمایند و در صورتی که افزایش نرخ هایشان غیرمنطقی باشد، سازمان حمایت با آن برخورد خواهد نمود.
نائب رییس انجمن صنعت تایر افزود: یکی از مسائل این است که باید مبالغ خرید مواد اولیه وارداتی به خصوص مواد شیمیایی ظرف یک هفته به حساب شرکت های خارجی واریز گردد، اما تایرسازان تا یک ماه در صف تخصیص ارز هستند و در عمل همه ثبت سفارش ها، احتیاجمند ویرایش مجدد است.
وی توضیح داد: اکنون 30 درصد مواد اولیه مورد احتیاج صنعت تایر از خارج وارد می گردد و نرخ دلار به شدت روی آن تاثیرگذار است، بعلاوه افزایش نرخ مواد اولیه داخلی در هفت ماه گذشته به ویژه قیمت دوده که به صورت هفتگی در بورس تغییر می نماید، افزایش نرخ تایر را اجتناب ناپذیر نموده است.
لازم به ذکر است، کارخانجات تایرسازی پیروز شدند از ابتدای سال جاری تا خاتمه شهریور ماه 127 هزار و 666 تن انواع تایر های سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی، راه سازی و صنعتی فراوری نمایند.
این اندازه فراوری مشتمل بر 11 میلیون و 777 هزار و 74 حلقه از انواع تایر های یاد شده است.
جمع فراوریات 6 ماهه تایرسازان در هم سنجی با پارسال از نظر وزنی 2 درصد و از نظر تعداد حلقه سه درصد کاهش نشان می دهد.
هرچند این اندازه افت فراوری چندان قابل توجه نیست، اما با توجه به مسائل پیش آمده از ابتدای سال از جمله قطعی برق صنایع، طبیعی به نظر می رسد به طوری که تایرسازان توانستند پس از عبور از این مشکل، مجدد به روال خوب گذشته خود بازگردند.
منبع: ایرنا
منبع: خبرگزاری دانشجو