خبرنگاران ویروس کرونا و کسادی کسب و کارها در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایران کلام، گچساران - خبرنگاران - انتشار ویروس کرونا در اقصی نقاط کشور و استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد سبب کساد شدن بسیاری از کسب و کارها و به دنبال آن کاهش درآمد مردم این دیار شده است.

خبرنگاران ویروس کرونا و کسادی کسب و کارها در کهگیلویه و بویراحمد

کسادی بازارهای کهگیلویه و بویراحمد آن هم در روزهای طلایی نزدیک به سرانجام سال،جلوگیری از توریستی بهاره و پلمپ ده ها واحد خدماتی از حداقل آثار زیانبار ویروس منحوس کرونا در استان است که باعث نگرانی فعالان مالی شده است.

در حالی که هر ساله روزهای سرانجام سال زمان رونق کسب و کارهایی چون آرایشگاه ها،شیرینی فروشی،رستوران های فراوری غذاهای سنتی،آجیل های محلی،صنایع دستی و خوراکی هایی چون روغن محلی، سبزی های کوهی و سایر فراوریات کهگیلویه و بویراحمد بود اما این روزها خبری از این کسب و کارها نیست.

کسادی بازار از نظر فعالان کسب و کارهای کوچک و فراورینمایندگان کهگیلویه و بویراحمد

یک فعال صنایع دستی گفت: بخشی از فراوریات صنایع دستی به ویژه عروسک های لیلی، ظروف ساخته شده از حصیر و دست بافته های هنرمندان این استان هر ساله در نمایشگاه های سوغات و هدایا که در روزهای سرانجامی سال و تعطیلات نوروزی در شهرهای مختلف برپا می شد به فروش می رسید اما سال جاری به دلیل پیشگیری از ایجاد تجمعات برگزاری این نمایشگاه ها لغو شده است.

مریم محرابی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از دست ساخته های هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی از سوی توریستان خریداری می گردد منتفی شدن پذیرش توریست در استان باعث از بین رفتن امید فعالان عرصه صنایع دستی شده است.

یک بانوی خانه دار اعلام کرد: هر ساله با پخت و فروش غذاهایی محلی نظیر آش ماست،آش کارده و دمپخت گوشتی در منطقه توریستی شلالدون در اسفند و فروردین درآمدزایی می کردم اما سال جاری افزون بر محروم شدن از این درآمد میزان قابل توجهی خرج خرید اقلام بهداشتی نظیر ماسک، ژل های شست و شوی و الکل می گردد.

فاطمه احمدزاده اضافه کرد: با انتشار ویروس کرونا فراورینمایندگان روغن،دوغ، شیر،مویز و محصولات بسته بندی نشده نیز بازار فروش خود را از دست داده اند.

صاحب یک آرایشگاه گفت: در حالی که از بهمن ماه نوبت دهی برای انجام خدمات زیبایی در هر سال آغاز می شد و صاحبان آرایشگاه ها برای اینکه بتوانند جوابگوی تقاضای مشتریان خود باشند اقدام به دریافت چند شاگرد می کردند،اما سال جاری ترس از ویروس کرونا باعث شده که آرایشگاه ها خلوت و مشتریان انگشت شماری به این مکان ها بیایند.

م - ش اضافه کرد: بعضی از فعالان در آرایشگاه ها نیز برای حفظ جان خود و در امان بودن از خطر ابتلا به ویروس کرونا اقدام به تعطیلی واحد صنفی خود نموده اند.

یک فروشنده پوشاک با اشاره به اینکه هر ساله اسفند ماه به اندازه همه نیمه دوم سال درآمد کسب می کرد گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا دیگر عید و رسوم سال نو اولویت مردم نباشد.

فرشته نقدی اضافه کرد:اصناف پوشاک فروشی که به امید رونق هر سال در بهمن ماه اقدام به خرید جنس نموده بودند اکنون نه تنها درآمدی ندارند بلکه سرمایه آنان هم خوابیده است.

وی با اشاره به هزینه هایی مانند کرایه مغازه،مالیات گفت: ویروس کرونا باعث ضرر و زیان زیادی برای کاسبان در روزهای سرانجامی سال شده است.

کرونا و رکود بازار مهمترین محصول کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج گفت: انتشار ویروس کرونا باعث رکود فروش انواع گل رز فراورینمایندگان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

سید امیر حسینی با اشاره به اینکه انتشار ویروس کرونا بر روی بازار و همه محصولات کشاورزی آثار منفی داشته است گفت: فراورینمایندگان گل رز در استان بیشترین خسارت ها را از انتشار ویروس کرونا دیده اند.

وی اعلام کرد: امکان صادرات گل رز هلندی به خارج از کشور نیست و بازار فروش در استان تهران به عنوان مقصد اصلی فروش این محصول بسیار ضعیف است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج تاکید نمود: قیمت هر شاخه گل رز هلندی که پیش از این در روز مادر یا روزهای خاص تا 15 هزار تومان هم رسیده بود هم اکنون به شاخه ای یکهزار تا یکهزار و 500 تومان کاهش یافته است.

حسینی تاکید نمود: قیمت هر شاخه گل رز هلندی در زمان عادی سه تا چهار هزار تومان به فروش می رسد.

وی توضیح داد: ادامه این فرایند امکان خانه نشین شدن تعدادی از کارگران فعال در گلخانه های فراوری گل رز کهگیلویه و بویراحمد را به دنبال خواهد داشت.

سالیانه بیش از 20 میلیون شاخه گل رز هلندی در کهگیلویه و بویراحمد صادر می گردد که بخش عمده ای از آن در بازارهای تهران به فروش می رسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج اعلام کرد: فراوری نمایندگان محصولات گلخانه ای چون گوجه فرنگی هم به دلیل اخلال در صادرات پس از انتشار ویروس کرونا نیز خسارت های زیادی دیده اند.

حسینی از مسئولان خواست با اقدام هایی مانند یاری های بلاعوض، بخگرددگی های مالیاتی یا بیمه ای به فراوری نمایندگان فعال در این حوزه ها یاری نمایند.

تمدید مهلت بخگرددگی جرایم مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: براساس بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور مهلت بخگرددگی جرایم قابل بخشش اسفند ماه سال جاری تا سرانجام خرداد ماه سال 1399 تمدید شده است که می تواند فرصتی برای اصناف خسارت دیده از سردی بازار اسفند به دلیل انتشار ویروس کرونا باشد.

محمدعلی غفاری گفت: این اقدام در راستای حفظ حقوق شهفرایندی،تکریم فعالان مالی و یاری به سلامت جامعه اجرایی شده است.

وی اعلام کرد:مودیانی که برگ مالیات قطعی آنها از تاریخ دوازدهم بهمن ماه ابلاغ شده چنانچه حداکثر تا روز 31 خرداد سال 1399 نسبت به پرداخت اصل بدهی قطعی شده خود اقدام نمایند، مشمول حکم بند (2) بخشنامه شماره 200/98/45 مورخ 1398/5/27 خواهند بود.

آزمایش کرونای 9 شهفرایند کهگیلویه و بویراحمد مثبت اعلام و هم اکنون تحت مراقبت و درمان هستند.

نتیجه آزمایش 115 شهفرایند که مشکوک به ویروس کرونا بوده اند منفی اعلام شده است.

تا به امروز 6 هزار و 566 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و 194 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت نموده اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به 2 هزار و 134 نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ویروس کرونا و کسادی کسب و کارها در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ویروس کرونا و کسادی کسب و کارها در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید