10 غذایی که در استانبول باید بخورید

به گزارش ایران کلام، حوصله و صبر در طبخ غذاهای ترکی حرف اول را می زند. غذاهایی که ساعت ها ورز داده می شوند تا خوب به عمل آیند. خمیرهای بسیار نازکی که با مهارت زنان ترک بارها پهن می شوند تا نازک تر از برگه کاغذ باشند. از حوصله و صبر در غذاهای ترکی بگذریم، نوبت می رسد به ادویه جات خوش عطر و طعم ترکی. غذاهایی را به شما معرفی می کنیم که تا سفر بعدی به استانبول طعم دلچسب شان را از قلم نیاندازید. این غذاها شما را دوباره به استانبول می کشانند.

10 غذایی که در استانبول باید بخورید

1. مانتی:

مانتی غذایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار در ترکیه است. مانتی یک نوع کلاسیک دارد که گوشت های بسیار ریز را در خمیر می پیچند. این کار با حوصله و دقت فراوانی انجام می گردد. هر چند که امروز ماده اصلی مانتی را می توانید حاضری از فروشگاه ها تهیه کنید و لازم نیست خیلی برای پخت آن وقت بگذارید. این غذای خوشمزه با چاشنی ماست چکیده و کره آب شده سرو می گردد. آنقدر لذیذ و خوشمزه است که حتما تا سفر بعدی تان به استانبول مزه اش را فراموش نخواهید کرد.

2.چی کوفته:

غذای دیگری که ترک ها در تهیه آن تبحر دارند و در بسیاری از میهمانی های شان آن را بر سر میز می بینید، غذای سنتی چی کوفته است. برای تهیه این غذا بلغور را می خیسانند و سپس وقتی خوب نرم شد، با سالچا که نوعی رب گوجه و فلفل قرمز است، ورز می دهند. سالچا که البته بسیار هم تند است حسابی با بلغور مخلوط می گردد. ادویه های خاصی که به این غذا اضافه می گردد آن را بسیار لذیذ و خوش طعم می نماید. نکته جالب نام غذاست. چی به معنای نپخته یا خام است بنابراین چی کوفته به معنی کوفته خام است. علتش این است که کلا این غذا هیچ ماده پخته شده ای ندارد. بین آشپزهای ترک رسم است که برترین چی کوفته، کوفته ای است که اگر آن را به سقف بکوبند دیگر پایین نیفتد!

پیشنهاد می کنیم به خاطر تندی بیش از حد این غذا قبل از امتحان کردن ان یک لیوان دوغ کنار بشقاب تان بگذارید و حتما چی کوفته را مانند ترک ها با کاهو میل کنید تا از تندی آن کم کند.

3. دلمه:

دلمه همان غذایی است که در ایران هم با آن آشنایی دارید. دلمه های ترک هم چندان تفاوتی با نوع ایرانی آن ندارند به جز ظاهر آنها. دلمه های ترک به صورت مدادی پیچیده می شوند و روی آنها از چاشنی کره آب شده و ماست چکیده استفاده می گردد.

4. هَمسی تابه ای با سیب زمینی:

از آنجایی که ترکیه ساحل و دریا فراوان دارد بنابراین غذاهای دریایی در میان آنها جایگاه خاصی دارد. ماهی معروف در میان ترک ها که البته قیمت مناسبی هم دارد، همسی است. این ماهی کوچک را ترک ها بسیار دوست دارند وانواع غذاها را با آن می پزند، یکی از این غذاها همسی تابه ای با ته دیگ سیب زمینی است. برش های سیب زمینی را در کف تابه می چینند سپس ماهی همسی را که در ادویه های مخصوص خوابانده شده است روی آن می چینند. پس از اینکه یک طرف خوب سرخ شد، آن را بر می گردانند تا طرف دیگر که ماهی است، حسابی سرخ گردد. حالا همسی تابه ای آماده است. همین که از ظرف بیرون بیاید مانند یک کیک سرخ رنگ است که شکل تابه را به خودش گرفته است.

5. اسکندر کباب:

اسکند کباب در ایران هم سرو می گردد و الان رستوران های ترک بسیاری را می توانید بیابید که این غذای خوشمزه را عرضه می نمایند. گوشت ورقه ورقه شده گوساله به همراه چاشنی های خوشمزه آن این غذا را تبدیل به یک غذای پرطرفدار نموده است.

6. سوپ دال عدس:

یکی از سوپ های خوشمزه ترک ها سوپ دال عدس است. به زبان ترکی به آن مِرجومَک چورباسی می گویند. مواد اولیه آن دال عدس، سبزی، هویج، سالچا و کمی آرد است. پیاز را کمی تفت می دهند و این مواد خوشمزه را با هم مخلوط می نمایند. ادویه مهمترین بخش این غذاهاست. یک مورد دیگر اینکه سوپ های ترکی را معمولا بعد از اینکه کاملا مواد آن پخت، میکس نموده سپس از صافی رد می نمایند و تازه برای آوردن سر سفره آماده می گردد. در تمام سوپ های ترک نمی توانید مواد آن را در داخلش تشخیص دهید.

7. بورک پنیری:

بورک خمیر بسیار نازکیست که لایه لایه روی هم می گذارند و سپس داخل آن را با مواد مختلف پر می نمایند. یکی از معروف ترین بورک ها که خود ترک ها هم آن را بسیار دوست دارند، بورک پنیر و سبزی است. سبزی می تواند اسفناج یا جعفری باشد. بورک غذای کامل محسوب نمی گردد بنابراین بیشتر به عنوان میان وعده سرو می گردد.

8. موساکای بادمجان:

طعمی که فراموش نمی کنید، موساکای بادمجان است. برای کسانی که بادمجان را در غذاها دوست دارند، این غذا طعمی بهشتی دارد. گوجه فرنگی، پیاز سرخ نموده و ادویه جاتی مانند زیره، فلفل سیاه، فلفل سبز و اندکی سالچا مواد اصلی این غذا هستند. موساکای بادمجان را با ماست و خیار امتحان کنید.

9. پیده:

ترک ها روی این غذا تعصب خاصی دارند. می گویند هنوز پیتزا به دست ایتالیایی ها اختراع نشده بود که ما پیده داشتیم. معتقدند پیتزا را از روی پیده ساخته اند. گوشت چرخنموده همراه با ادویه جات مخصوص و سالچا که همواره ردپایش در غذاهای ترکی پیداست، مواد اصلی این غذا هستند. البته پیده با گوشت مرغ هم تهیه می گردد و اگر گوشت چرخنموده گوساله را نمی پسندید، می توانید پیده مرغ سفارش دهید. شکل ظاهری پیده هم مانند یک قایق است که داخل آن مواد پیده قرار گرفته است.

10. لامعجون:

لامعجون های ترک گاهی با سبزیجات و ذرت درست می شوند و گاهی با گوشت چرخنموده تازه. مواد لامعجون روی خمیر پهن می شوند و برای پخت راهی فر خواهند شد. به لامعجون گاهی پیتزا به سبک ترکی نیز گفته می گردد. معولا لامعجون را وقتی پخته شد مانند لقمه گرد می نمایند و در آن پیاز تازه و گوجه قرار می دهند. در این حالت برای خوردن آماده است. نوش جان!

گردآوری و تنظیم: تحریریه ایران کلام

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "10 غذایی که در استانبول باید بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 غذایی که در استانبول باید بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید