زمان لازم برای تخلیه رسوب های سداکباتان ، دو تا سه سال

به گزارش ایران کلام، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: تخلیه رسوبات سداکباتان، سه سال زمان احتیاج دارد و امکان تخلیه رسوب در بخش ذخیره آب وجود ندارد.

زمان لازم برای تخلیه رسوب های سداکباتان ، دو تا سه سال

داوود شاهسوند اضافه نمود: با توجه به شرایط خاص و پیش آمده در تأمین آب شرب شهر همدان و ضرورت استفاده حداکثری از آب موجود در سد اکباتان و بروز مشکلاتی اعم از کدورت ذخیره آب در لایروبی سد، امکان تخلیه رسوبات در بخشی که آب ذخیره می گردد امکانپذیر نیست.

اوگفت:با توجه به داده های به دست آمده از عملیات هیدروگرافی سد اکباتان که در سال 1386 صورت گرفته، حجم رسوبات ته نشین شده در مخزن سد در طول زمان 58 سال بهره برداری عددی معادل 2.5 میلیون مترمکعب برآورد شده است.

به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان همدان لایروبی این حجم از رسوبات سد، با توجه به موقعیت جغرافیایی سد تنها با وسایل مکانیکی خاص امکان پذیر است.

شاهسوند اضافه نمود: احتیاج به جانمایی محلی برای تخلیه رسوب، توجیه مالی و فنی عملیات لایروبی سد ، احتیاج به تأمین اعتبار لازم که رقم قابل توجهی است، از دلیل هایی است که لایروبی سد را سخت می نماید.

شاهسوند گفت:در یک دوره ترسالی می توان دریچه تخلیه کننده سد که وظیفه عملیاتی شاس (لایروبی) را برعهده دارد حجم قابل توجهی از رسوبات را بدون تحمیل هزینه از مخزن سد تخلیه کرد.

منبع ایسنا

ایران کلام همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "زمان لازم برای تخلیه رسوب های سداکباتان ، دو تا سه سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان لازم برای تخلیه رسوب های سداکباتان ، دو تا سه سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید