عزیزی: معافیت اقتصادیاتی کمکی به تامین اقتصادی ساخت مسکن نمی کند

به گزارش ایران کلام، وحید عزیزی کارشناس حوزه مالیات ضمن انتقاد از عدم اجرای صحیح مالیات های تنظیمی در بخش مسکن کشور، گفت: کل مالیات سالانه بخش مسکن کشور 8 هزار میلیارد تومان است و با قیمت یک منزل مسکونی در شمال تهران نیز برابری نمی کند.

عزیزی: معافیت اقتصادیاتی کمکی به تامین اقتصادی ساخت مسکن نمی کند

به گزارش گروه اقتصادی ایران کلام، نشست ارزیابی الگو های تامین اقتصادی ساخت مسکن به وسیله بازار سرمایه روز سه شنبه 5 بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار گردید. این نشست، هشتمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 1 اسفند امسال با موضوع مسکن؛ پیشران فراوری برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم ترین مسائل مربوط به تامین اقتصادی پروژه های ساخت مسکن به وسیله بازار سرمایه مورد آنالیز نهاده شد.

معافیت اقتصادیاتی کمکی به تامین اقتصادی ساخت مسکن نمی کند

وحید عزیزی کارشناس حوزه اقتصادیات در این نشست ضمن اشاره به اینکه بخش مسکن امروز عملا معاف از اقتصادیات است، گفت: مجموع اقتصادیات پرداختی بخش مسکن در طول یک سال نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان است که کمتر از ارزش یک واحد مسکونی معمولی در شمال تهران است؛ بنابراین معافیت اقتصادیاتی نمی تواند ابزار خوبی برای جذب سرمایه ها به سمت ساخت مسکن باشد. معافیت اقتصادیاتی زمانی کاربرد دارد که تمامی پایه های اقتصادیاتی به شکل کامل در حال اجراست و در چنین شرایطی کم کردن بار یکی از پایه های اقتصادیاتی در یک بخش خاص، می تواند انگیزه سرمایه گذاری در آن بخش ایجاد کند؛ نه در نظام اقتصادیاتی فعلی ما که عملا بخش مسکن معاف از اقتصادیات است.

وی اضافه کرد: در قوانین فعلی بخش مسکن از جمله قانون جهش فراوری مسکن، از ابزار معافیت اقتصادیاتی استفاده شده و عملا هیچ اثری در جذب سرمایه ها نداشته است؛ که علت آن هم اجرا نشدن قوانین اقتصادیاتی در بخش های دیگر است که موجب می گردد معافیت اقتصادیاتی هیچ کاربردی نداشته باشد؛ بنابراین راه حل جذب سرمایه به بخش مسکن اتفاقا وضع اقتصادیات بر دیگر بخش های غیرمولد است. اعطای معافیت اقتصادیاتی بیشتر هیچ کمکی به جذب سرمایه برای ساخت مسکن نمی کند؛ بلکه برای این هدف ضروری است وضع اقتصادیات بر بخش های غیرمولد با شدت بیشتری اعمال گردد.

ساخت مال و مراکز تجاری باید متوقف گردد

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بعضی می گویند، چون خانه خالی در کشور وجود دارد، نباید به سمت ساخت گسترده خانه نو حرکت کنیم، درحالیکه این مسئله صحیح نیست و اتفاقا چنین استدلالی باید درخصوص مراکز تجاری اجرایی گردد. درحال حاضر تعداد زیادی مال و مرکز خرید بلا استفاده در کشور وجود دارد که علاوه بر هدر دادن منابعی که می توانست در ساخت منازل مسکونی استفاده گردد، موجب افزایش قیمت زمین و ملک در اطراف خود شده است و از این جهت نیز مضراتی برای بخش مسکن ایجاد نموده است.

منبع: راستا اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عزیزی: معافیت اقتصادیاتی کمکی به تامین اقتصادی ساخت مسکن نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزیزی: معافیت اقتصادیاتی کمکی به تامین اقتصادی ساخت مسکن نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید