معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت

به گزارش ایران کلام، کاشت گیاهان دارویی گران قیمت میتواند علاوه بر سودآوری برای کشاورزان احتیاج به این محصول را در جامعه تامین نماید. مهمترین گیاهان دارویی گران قیمت در حال حاضر بابونه، بادرنجبویه، به لیمو، مریم گلی و آویشن میباشد.

معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت

ایران کلام | سرویس گیاهان و حیوانات - امروزه میل به مصرف گیاهان دارویی به ویژه گیاهانی بر پایه رژیمهای لاغری و چاقی، کاهش و افزایش در امیال مختلف انسانی مانند امیال جنسی، برطرف افسردگی، افزایش انرژی و گیاهان دارویی موثر بر سلامت و زیبایی پوست و مو در جوامع مختلف در حال افزایش است و روز به روز بر قیمت آنها افزوده میگردد. همچنین عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی تمایل مردم را به استفاده از گیاهان دارویی افزایش داده است. بنابراین آینده شغلی کاشت و پرورش گیاهان دارویی چشم انداز روشنی خواهد داشت. در این بخش از ایران کلام قصد داریم تعدادی از مهمترین و گران قیمت ترین گیاهان دارویی و نحوه کاشت و نگهداری آنها را به شما معرفی کنیم.

گیاه دارویی بابونه

بابونه گیاهی یکساله است و اغلب در کشور به صورت وحشی رشد و نمو میکند. علت اینکه کشاورزان به کشت و کار این گیاه دارویی تمایل نداشته اند، برداشت پر مشقت، سخت و هزینه بردار آن می باشد. اما طی سه سال گذشته شرایط بازار این گیاه رشد خوبی داشته چرا که کشت و کار آن متوقف شده و اغلب بار موجود در بازار به صورت پودر می باشد که به درد فروش در سطح عطاری ها نمی خورد. از این رو قیمت آن به حدود 20 هزار تومن در کیفیت خوب افزایش یافته است و توصیه میگردد کشاورزان برای کشت و کار آبی آن برنامه ریزی نمایند.

جالب است بدانید تقاضا برای بابونه شیرین در بازار بالا رفته و مطمئنا در صورت فراوری و کاشت این گیاه دارویی با کیفیت و خلوص گل بالا، با قیمت خوبی بفروش میرسد.

تکثیر بابونه به وسیله کاشت بذر صورت میگیرد. در حال حاضر بهترین بابونه برای کاشت بابونه المانی که شبیه بابونه شیرازی است، میباشد و مورد استفاده کارخانجات داروسازی و عرق و اسانس قرار میگیرد.

حتما بخوانید:

آشنایی با هفت خاصیت بابونه برای درمان بیماری ها

آشنایی با خواص و فواید بابونه برای سلامتی و زیبایی

طرز تهیه روغن بابونه + خواص گیاه بابونه

گیاه دارویی به لیمو

به لیمو، گیاهی چند ساله غیر بومی ایران و بسیار خوش عطر و خوش رشد می باشد. هوای گرم را دوست داشته و در صورتی که آب کافی در اختیار داشته باشد به سرعت رشد نموده و مزرعه را می پوشاند. قسمت مورد استفاده آن برگ خالص و خشک شده آن می باشد و در اغلب نقاط ایران قدرت رشد و نمو داشته به غیر از مناطقی که از نظر آبی و دما محدودیت های جدی دارند.

تکثیر و کاشت به لیمو اغلب به وسیله قلمه صورت میگیرد و استفاده از بذر برای فراوری نهال کاری توصیه نمیگردد.

برگه به لیمو هم اینک در بازار گیاهان دارویی قیمتی بین 30 تا 65 هزار تومان دارد. البته در سالهای اخیر تمایل برای کاشت این گیاه دارویی گران قیمت افزایش داشته و همین باعث نوسانات زیاد در قیمت آن شده است.

مقالات مرتبط

خواص برگ به لیمو و فواید مصرف آن

آشنایی با گیاه به لیمو + طرز تهیه دمنوش به لیمو

آشنایی با خواص به لیمو و عوارض آن

گیاه دارویی مریم گلی

یکی دیگر از گیاهان دارویی که با افزایش قیمت در سالهای اخیر روبه رو بوده است مریم گلی میباشد.

مریم گلی، گیاهی چند ساله از خانواده نعناعیان می باشد و در فصل گلدهی تا 50 سانتیمتر ارتفاع میگیرد. مانند بسیاری از گیاهان دارویی دیگر تحت تاثیر فراوری انبوه قرار گرفته و تا دو سال پیش یعنی سالهای 94 و 93 بازار خیلی خوبی نداشته است و در حدود قیمت زیر 10 هزار تومن آن هم به مقدار کم خرید و فروش میشد. ولی از آنجایی که عطاران به اشتباه خود در یکی نبودن این گیاه با مریم نخودی پی پرده اند به تازگی مشتری این گیاه زیاد شده است.

سال زراعی سال جاری با توجه به اینکه کاشت مریم گلی در کشور بسیار کم بود رشد قیمت در آن به وجود آمد و در حال حاضر با حدود قیمت 12 تا 15 هزار تومن در بازار وجود دارد که احتمال افزایش قیمت به بالاتر از آن نیز میرود.

مقالات مرتبط

خواص مریم گلی چیست؟

گیاه دارویی بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی علفی اما چند ساله می باشد که رشد خوبی از نظر قیمت در سال های اخیر داشته است و تقاضا برای آن مخصوصا برگ خالص آن به شدت افزایش یافته است. توصیه ما به کشاورزان این است که میتوانند برای کشت و کار این گیاه ارزشمند برنامه ریزی نمایند چرا که گیاهی پر بازده با کشت و کار راحت می باشد و میتوان آن را در اغلب نقاط ایران کشت کرد . گیاه بادرنجبویه به صورت انبوه رشد می نماید و به وسیله دانه گسترش می یابد. قیمت برگ خالص آن در حدود 22 هزار تومن می باشد. این قیمت برای یک گیاه دارویی با عملکرد نسبتا بالا قابل توجه و وسوسه انگیر می باشد.

مقالات مرتبط

خواص بادرنجبویه چیست؟ (آشنایی با عوارض و خواص گیاه بادرنجبویه)

خواص عرق بادرنجبویه چیست + نحوه مصرف عرق بادرنجبویه

خواص درمانی گیاه بادرنجبویه یا بادرنگبویه

گیاه دارویی آویشن

آویشن باغی یکی دیگر از گیاهان دارویی گران قیمت با توجیه مالی مناسب است که بازار تغییرات آن رو به رشد است. قیمت برگ خالص آویشن باغی در حدود 25 هزار تومن در فصل سرما می باشد. بذر این گیاه دارویی بسیار ریز می باشد و بیش از 4 میلیون بذر در یک کیلو بذر خالص آن شمارش می گردد.

برای فراوری نشای یک هکتار آویشن، در حدود 700 گرم بذر خالص مورد احتیاج می باشد. آویشن را می توان با استفاده از نشاء آن و هم به وسیله بذر کاشت. جوانه زنی بذر این گیاه آهسته بوده و باید در این مورد کمی شکیبا باشید.

مقالات مرتبط

خواص عرق آویشن چیست + طرز تهیه عرق آویشن

خواص آویشن چیست؟ (همه چیز در خصوص عوارض و خواص گیاه آویشن)

بعضی گیاهان دارویی از قبیل ، نعناع فلفلی، زیره سبز، ملیس، سرخارگل و کاسنی نیز جزو گیاهان دارویی با قیمت بالا هستند. امیدواریم کشاورزان عزیز در کاشت گیاهان دارویی گران قیمت معرفی شده، افراط ننموده و باعث از بین رفتن فرصت های شغلی برای جوانانی که به تازگی وارد این حوزه شده اند نشوند.

منبع: setare.com

به "معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید