نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه گردشگری روستایی

به گزارش ایران کلام، میراث آریا/ این خبر پیرامون نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه گردشگری روستایی برای شما نگارش شده است.

نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه گردشگری روستایی

با در نظر گرفتن عرضه، تعریف توریستی روستایی به سمت خدمات اساسی ارائه دهنده متمرکز می گردد. شاید در فکر مخاطب سؤال گردد در اینجا خدمات عرضه و تقاضا به همدیگر می رسند و تفاوت چندانی در تعریف وجود ندارد.

باید گفت که گاهی معین خواست و احتیاج دقیق توریستان باعرضه همان خدمات در یک راستا نیست و ممکن است باعث تطابق نداشتن انتظارات توریستان گردد. با توجه به این موارد میتوان گفت توریستی روستایی به مجموعه فعالیت هایی که توریستان و ساکنان روستاها در قالب اقامتگاه های توریستی باهدف یادگیری، خوشگذرانی، لذت از طبیعت و کسب آرامش انجام می دهند، تعریف می گردد.

با توجه به تعریف میل و موریسون (1992) میتوان گفت توریستی روستایی همانند یک سیستم عمل می نماید که اقامتگاه توریستی تنها یک بخش از این سیستم در نظر گرفته می گردد و برای عملکرد بهتر بایستی دیگر عناصر را مهم شمرد.

در این سیستم پویا، ضعف در هر بخش باعث تأثیر در دیگر عوامل می گردد، چرا که روابط دلیل و معلولی بین این خدمات وجود دارد.

از آنجا که توریستی روستایی می تواند باعث بهبود و توسعه اشتغالزایی، افزایش آگاهی و دانش بومی و نگهداری از محیط زیست گردد، به نوعی مفاهیم توسعه مالی، اجتماعی و محیطی را در پی دارد. از این رو گفته می گردد توریستی روستایی باعث توسعه منطقه ها روستایی می گردد.

اقامتگاه های توریستی با توجه به اینکه نماینده تاریخ و آداب و رسوم یک منطقه روستایی هستند همانند یک موزه عمل می نمایند و می توانند در مدت اقامت یک یا چند روزه، تاریخ چند صد ساله یا هزاران ساله یک روستا را به همگان نشان دهند. اقامتگاه های روستایی مکانی برای نگهداری و احیای فرهنگ بومی روستایی هستند.

اگر براساس تعریف تایلور، فرهنگ را شامل ارزش ها، باورها و دانش مردم بدانیم، میتوان گفت که اقامتگاه های بومگردی عاملی برای معرفی ترانه های بومی، پوشش های روستایی و خوراک های محلی هستند که از عناصر مهم فرهنگ یک منطقه بحساب می آیند.

با این حال توسعه توریستی روستایی بایستی با در نظر گرفتن پایداری عمومی منطقه روستایی باشد. در گذشته، مقاصد توریستی تنها در پی افزایش عایدیهای توریستی خود بودند. از سال 1972 با برگزاری کنفرانس محیط استکهلم توجه ها به محیط زیست بیشتر شد و صنعت توریستی نیز از این نشست تأثیر پذیرفت.

با توجه به تعریف پایداری که بر حفظ منابع و دارایی ها و نگهداشت آنها برای نسلهای آینده تأکید می نماید، توسعه توریستی پایدار نیز در روستاها بر استفاده مناسب و ارزیابی شده از منابع و جاذبه ها توجه دارد و حق آیندگان می داند تا آنها نیز از جاذبه های طبیعی و انسان ساخت و تاریخی باارزش در سالهای آینده بهره ببرند.

با توجه به ادبیات توریستی، پایداری سه جنبه مهم دارد که با در نظر گرفتن و همپوشانی این سه عامل میتوان گفت پایداری در روستا وجود دارد، پایداری مالی که برافزایش منفعت مالی ساکنان محلی توجه می نماید، پایداری اجتماعی که بر رفاه اجتماعی و افزایش گفتگو مردم روستا و توریستان و درنتیجه افزایش آگاهی آنان و نگهداری آداب و رسوم تأکید دارد و درنهایت پایداری زیست محیطی که بر کاهش صدمات زیست محیطی اشاره می نماید. اگر هرکدام از این بخش ها رشد کند ولی دیگر ابعاد پایداری کاهش پیدا کند، نمیتوان گفت روستا دارای پایداری توریستی است.

بعنوان مثال اگر مدیر اقامتگاه بومگردی به عایدی مالی سرشاری برسد ولی ورود توریستان باعث تخریب و فرسایشِ محیطی روستا گردد نمیتوان گفت پایداری ملاحظه شده است. از این رو میتوان گفت پایداری نوعی هم پیوندی بین شاخص های پایداری ایجاد می نماید. در اینجا اقامتگاه های بومگردی می توانند نیرو محرکه افزایش آگاهی ساکنان به وسیله برگزاری نشست های مختلف باشد.

در راستای اهمیت نقش مردم محلی، بامگارتنر از اصطلاح هرم پایداری نام می برد که نقش فرهنگ اصیل و سلامتی و رفاه مالی مردم محلی را پررنگ تر نشان می دهد. تجربه نشان داده است بزرگترین تغییرات اجتماعی دولت ها از خواست مردم بدست آمده است.

اگر مدیریت اقامتگاه بومگردی مردم پیرامون خود را جدای از ساکنان محلی بداند و در تصمیم گیری ها از نظرات آنان استفاده نکند و اگر منافع آنان را در نظر نگیرد، بزودی مردم محلی بی تفاوت خواهند شد و اقامتگاه توریستی ضرر خواهد دید.

براساس بازاریابی توریستی، هر محصول توریستی از یک چرخه پیروی می نماید تا به بلوغ برسد. مشارکت ندادن مردم محلی و بی توجهی به خواست آنان باعث می گردد اقامتگاه توریستی به سمت زوال و درنتیجه شکست برود. مدیران اقامتگاه های توریستی بایستی مسئولیت اجتماعی خود را درک نموده و با مشارکت دادن مردم در کسب سود حاصل از ورود توریست به توزیع عایدیهای روستائیان یاری کند.

منبع: همگردی

به "نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه گردشگری روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه گردشگری روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید