پراستفاده ترین متن فارسی در دنیا، عکس

به گزارش ایران کلام، این پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی که به تهیه شناسنامه برای کتیبه های فارسی در دنیا مشغول است در گفت وگو با ایسنا با اشاره به کتاب میراث مشترک ایران و دنیا با تکیه بر کتیبه های فارسی که در فرهنگستان هنر منتشر خواهد شد، گفت: موضوع این کتاب کتیبه های فارسی در گستره دنیای است و دربردارنده حوزه تاثیرگذاری فرهنگ و تمدن ایرانی است. چندسالی است که کوشش دارم کتیبه های فارسی را در سراسر دنیا شناسایی و مستند کنم، بنابراین به صورت میدانی به منطقه ها مختلف می روم و کتیبه ها را مستند می کنم که پس از خوانش و تهیه متن کتیبه ها، همراه با تصویر ساختمان و خود کتیبه، در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

پراستفاده ترین متن فارسی در دنیا، عکس

او در ادامه اعلام کرد: گستره فعالیت هایم از شرقی ترین بنادر آسیا شروع می گردد و تا آفریقا و اروپا ادامه دارد و خوشبختانه تعداد نسبتا زیادی کتیبه فارسی در این گستره وجود دارد که اطمینان دارم موضوع و محتوای این کتاب برای ایران شناسان و ایران دوستان بسیار مجذوب کننده خواهد بود.

رضوان فر بعلاوه با اشاره به ترجیع بند محتشم کاشانی در کتیبه های فارسی که در بخش مذهبی کتاب آورده شده است، گفت: اولین بار در مسجد شاه عباس صفوی در شهر دربند داغستان روسیه (شهری که خسرو انوشیروان و پدرش قباد ساسانی به اسم بام تمدن ساسانی ساخته اند) مرثیه محتشم را در حاشیه محراب دیدم، بعد در برمه یا همان میانمار در شرق آسیا، کاظمین عراق، زنگبار و دارالسلام در تانزانیا و بندر مومباسا در کنیا. باید بگویم شعر محتشم در وصف عاشورا فراوان ترین متن فارسی است که من از شرق آسیا تا شرق آفریقا مستند نموده ام.

او درباره دلایل فراوانی ترجیع بند محتشم در این گستره جغرافیایی اعلام کرد: به نظرم یکی از دلایلش قدرت و استحکام ساختار این شعر است چون شاعران نام آور بسیاری مرثیه سرایی نموده اند اما این اندازه تاثیرگذار نبوده است.

دوم این که به قول مرحوم جابر عناصری حضور جنبه های نمایشی و صحنه پردازی قدرتمند در این شعر باعث اثربخشی و ماندگاری آن شده است. این مرثیه از ابتدا باز این چه شورش است؟ که در خلق عالم است با یک عظمت و حماسه شروع می گردد.

نوع نگاه محتشم نوعی رستاخیز و قیامت در کل دنیا عالم است و در کنار این عظمت از مظلومیت و ظلمی که نه فقط به امام حسین(ع) بلکه ظلمی که به پنج تن آل عبا اجرا شده می گوید. می توان گفت ترجیع بند محتشم، پرچم و بیانیه تشیع در منطقه ها مختلف دنیا است.

حتی می گردد گفت موضوعی ایدئولوژیک برای حکومت صفویه بوده که ابتدا به اسم نماد دولت صفوی و بعد نماد تشیع در کشورهای مختلف مطرح شده است. البته اضافه کنم دو علامت را در این کشورها بسیار دیدم؛ یکی علامت شیر و خورشید که در مساجد و قبور و بناهای مختلف استفاده شده و به نظر می رسد نشان ایرانی بودن است و بعد ترجیع بند محتشم که نماد شیعه بودن است.

محراب مسجد شاه عباس، شهر دربند، روسیه

کتیبه محراب مسجد شاه عباس، شهر دربند، روسیه

منبع: گردشبان

به "پراستفاده ترین متن فارسی در دنیا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پراستفاده ترین متن فارسی در دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید