کتاب باستان شناسی جنوب شرقی فلات ایران منتشر شد

به گزارش ایران کلام، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، کتاب باستان شناسی جنوب شرقی فلات ایران منتشر شد.

کتاب باستان شناسی جنوب شرقی فلات ایران منتشر شد

کتاب باستان شناسی جنوب شرقی فلات ایران قرار است مخاطب را به دنیای کمتر شناخته شده باستان شناسی جنوب شرق ایران و محوطه های تمدنی همسایه اش ببرد. این کتاب نقبی است به تمدن ناشناخته جنوب شرق فلات ایران که همیشه از دید پژوهشگران نهان بوده است.

بعضی بر این باورند که حدود پنج هزار سال پیش در آسیای غربی تنها دو مرکز تمدنی بزرگ کشاورزی و یکجانشینی قابل توجه یعنی میان رودان در یک سو و دشت سند در سوی دیگر وجود داشته و به همین سبب نخستین شهرهای بزرگ و سازمان یافته در این منطقه ها توسعه یافته و پایه گذاران شیوه زندگی امروزین شده اند.

این دیدگاه اما دارای ایرادهای بنیادین است؛ مهمترین آن ناشناخته ماندن تمدن های باشکوه و بزرگ پهنه جنوب شرقی ایران است، چرا که کمتر و بسیار دیرتر از محوطه های باستانی بین النهرین ایران کاوش شده اند. این کتاب بر آن است تا محوطه های کلیدی جنوب شرق ایران و همسایگانش را معرفی و از آثار نادیده اش بگوید، به این امید که روزی گوهر نهان این تمدن ها شناخته گردد.

سید منصور سید سجادی کارشناسی باستان شناسی و تاریخ هنر را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت نموده و دکترای ایران شناسی زیرشاخه باستان شناسی را از دانشگاه شرق شناسی ناپل در ایتالیا گرفته است.

سید سجادی عضو بسیاری از گروههای باستان شناسی داخل و خارج از کشور بوده و گروههای باستان شناسی تپه بمپور، تپه طالب خان، کوه خواجه و دهانه غلامان را سرپرستی کرد. او بعلاوه از سال 1376 تا به امروز سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته بوده و بیش از 350 مقاله، پژوهش، تألیف و ترجمه در زمینه های ایران شناسی و باستان شناسی به چندین زبان از جمله ایتالیایی و روسی دارد. این کتاب 509 صفحه دارد و در قطع رحلی با عکس های رنگی و جلد شومیز به انتشار رسیده است.

منبع: همگردی

به "کتاب باستان شناسی جنوب شرقی فلات ایران منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب باستان شناسی جنوب شرقی فلات ایران منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید