پیش بینی بیل گیتس از آینده کرونا

به گزارش ایران کلام، بیل گیتس در مصاحبه با اکونومیست به آینده کرونا و احتمال کشف واکسن آن پرداخت. او می گوید: ما می توانیم ایمنی لازم را در برابر کرونا در سال 2021 و 2022 ایجاد کنیم. تا پایان سال 2021 تقریبا کار به پایان می رسد و شاید اندکی از واکسیناسیون جهانی نیز در سال 2022 ادامه یابد. اما برای تحقق این کار به میلیارد ها دوز دارو احتیاج خواهد بود. با این همه کشور های غنی می توانند در سال 2021 به این پاندمی پایان دهند.

پیش بینی بیل گیتس از آینده کرونا

دنیای اقتصاد در ادامه می نویسد: سال ها بود که بیل گیتس نسبت به شیوع ویروس جدیدی هشدار می داد که دنیا را فلج خواهد نمود. سال جاری پیش بینی او به حقیقت پیوست. او می گوید: زیان های اقتصادی و سلامتی این ویروس بسیار فراتر از آن بود که من از ویروس اینچنینی انتظار داشتم.

این رهبر حوزه فناوری، بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس را در 20 سال پیش بنا نهاد و از آن موقع، این بنیاد در مبارزه با بعضی از خطرناک ترین بیماری های همه گیر نظیر فلج اطفال و مالاریا، بسیار سودمند بوده است. گیتس اکنون تمرکز خود را بر اجرای یک برنامه دنیای واکسیناسیون معطوف نموده است تا بتوان به همه گیری ویروس کووید-19 خاتمه داد که ممکن است بسیار زودتر از آنچه بسیاری انتظار دارند، رخ دهد. نشریه اکونومیست دراین باره گفت و گویی با بیل گیتس انجام داده است که در ادامه آمده است:

آیا دنیا کوشش های کافی را برای خاتمه دادن به کرونا انجام داده است؟

هم اکنون شش برنامه ساخت واکسن ویروس کرونا پیشرفت های بیشتری را نسبت به دیگران داشته اند و تا اواخر ماه سپتامبر فاز سوم آزمایشی آن ها به خاتمه می رسد. فکر می کنم بعضی از آن ها واکسن های موفقیت آمیزی را فراوری نمایند، واکسن هایی که می توانند تا 80 یا 90 درصد مانع انتقال بیماری شوند.

من معتقدم به برنامه های بیشتر از این تعداد احتیاجی نداریم؛ چراکه در نهایت بعضی از این برنامه ها به واکسن موثر ختم می شوند، اما اعتقاد دارم که ما به تامین بودجه بیشتری برای این کوشش ها احتیاج داریم تا بتوانیم آن را در سراسر دنیا توزیع کنیم چراکه تنها به این نحو است که پاندمی کرونا خاتمه می یابد. ما باید میلیارد ها دلار هزینه کنیم تا مانع زیان های تریلیون دلاری شویم که این همه گیری به اقتصاد دنیا وارد می نماید.

شما ملاقات های متعددی را با رهبران کشور ها درباره تامین بودجه داشته اید، اما چرا این میلیارد ها دلار برای نجات تریلیون ها دلار هزینه نمی گردد؟

تمامی کشور ها به جز ایالات متحده باید به این موضوع بیندیشند که چرا قادر نبودند به سرعت پول لازم را به این مساله تخصیص دهند. برای نمونه بریتانیا به تدریج پول های لازم را تخصیص داد و آلمان نیز کوشش هایی کرد، اما ایالات متحده به رغم تمامی ناکارآمدی ای که در زمینه کرونا داشت، اما از نظر اقتصادی توان لازم را داشت که ما بتوانیم در مقیاس دنیای با این چالش روبرو شویم.

بسیاری از این واکسن ها با قیمت تمام شده پایینی حدود 3 دلار فراوری خواهند شد و از این رو این واکسن را می توان در بسیاری از کشور ها و در سطح اقشار مختلف توزیع کرد. این قیمت حتی در کشور های فقیر نیز ارزان محسوب می گردد و ما برای دنیا در حال توسعه به حدود 10 تا 12 میلیارد دوز واکسن کرونا احتیاج داریم.

شما می توانید این واکسن را برای قشر متوسط با هزینه بالاتری توزیع کنید تا بتوان به یک قیمت معقول برای کشور های فقیر رسید. اما با توجه به اینکه ایالات متحده نقش رهبری خود را مانند گذشته در زمینه های بهداشت و سلامت انجام نمی دهد، هماهنگی این کار دشوارتر شده است، بنابراین من امیدوارم دولت آمریکا به نحوی بتواند با پیش دریافت دوباره نقش خود، حمایت لازم را انجام دهد تا ما از نظر اقتصادی محدودیتی نداشته باشیم.

شما فکر می کنید چه سناریویی برای فراوری یک واکسن در سطح دنیای واقع گرایانه است؟ برای نمونه آخرین واکسنی که فراوری شد، 5 سال زمان احتیاج داشت.

به این دلیل که میلیارد ها دوز احتیاج داریم می توانیم ایمنی لازم را در سال 2021 و 2022 ایجاد کنیم. بسیاری از مدل ها هستند که به ما می گویند به دلیل وجود واکسن هایی که تا به امروز برای ویروس های کرونای دیگر فراوری شده است و ابتلای افراد بیشتری از جامعه ممکن است بتوان با ساخت و توزیع یک واکسن که ایمنی 40 درصدی را نسبت به کووید-19 ایجاد کند، ممکن است شیوع این ویروس را بسیار آهسته کند. این امیدوارنماینده است. اما می توان تا خاتمه سال 2021 تقریبا کار را به پایان رساند و شاید اندکی از واکسیناسیون دنیای در سال 2022 نیز ادامه یابد. کشور های غنی می توانند در سال 2021 به این پاندمی خاتمه دهند.

حتی زمانی که یک واکسن موثر نیز آماده شده باشد، ممکن است بعضی از دریافت آن خودداری نمایند، این ریسک چقدر جدی است؟

ما دراین باره به افراد قابل اعتمادی احتیاج داریم که نسبت به این موضوع دانش کافی داشته باشند تا به مردم دراین باره اطمینان دهند و افراد بر اساس شایعه تصمیم گیری ننمایند. خوشبختانه ما احتیاج نداریم بیشتر از 90 درصد مردم واکسینه شوند، فکر می کنیم اگر بین 30 تا 60 درصد از جمعیت، واکسنی با بالاترین میزان ایمن سازی را دریافت نمایند، می توان از شیوع گسترده آن ممانعت کرد. حتی اگر بخش هایی از جمعیت نیز به دلایلی نیز شرایط سنی یا بیماری های خاص نتوانند واکسینه شوند، ما می توانیم به یک ایمنی در سطح جوامع دست یابیم.

بگذارید به موضوع اقتصاد های در حال توسعه و پیامد های کرونا برای آن ها بپردازیم، آیا ممکن است شرایط برای این کشور ها از این نیز بدتر گردد؟

بله، چراکه این کشور ها به قیمت های بعضی از کالا های اولیه متکی و بعضی دیگر وابسته به دریافت وام های خارجی هستند. این کشور ها نمی توانند به سادگی دست به عرضه اوراق بدهی بزنند و با فشار مضاعف بر نرخ تبادل ارز روبرو نشوند؛ بنابراین آن ها در اقتصادی زندگی می نمایند که پول در آن آزاد نیست و مقداری از پول این کشور ها نیز ممکن است به دلایل فساد و دیگر مسائل به هدر بروند.

اساسا بیشتر مردم این کشور ها به حال خود رها شده اند و سیستم خدمات درمانی آن ها نیز در سطح پایینی قرار گرفته است و بسیاری از مراکز درمانی نیز با حجم بالای بیماران روبه رو شده اند. متاسفانه نظیر تمامی اتفاقات ناگوار دیگر، قشر فقیر در ایالات متحده نسبت به قشر متمول آسیب بیشتری دید و به همین صورت کشور های فقیر نیز نسبت به کشور های غنی با آسیب های بسیار بیشتری دست وپنجه نرم می نمایند.

منبع: فرارو

به "پیش بینی بیل گیتس از آینده کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بیل گیتس از آینده کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید