المالکی خواستار امضای قراردادی شفاف برای توسعه بندر فاو شد

به گزارش ایران کلام به نقل از بغداد الیوم، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق یک پُست توئیتری در خصوص بندر فاو که اخیراً در این کشور جنجال هایی پیرامون آن اتفاق افتاده است، منتشر کرد.

المالکی خواستار امضای قراردادی شفاف برای توسعه بندر فاو شد

بر اساس این گزارش، وی در این پُست توئیتری خواستار امضای یک قرارداد شفاف میان دولت بغداد با دیگر شرکت ها به منظور بازسازی و توسعه بندر فاو شده است. المالکی در این پست توئیتری آورده است: پروژه فاو یک پروژه بزرگ و استراتژیک است. وظیفه دولت و وزارتخانه های ذی ربط است که در این خصوص قراردادهای شفاف امضا کنند.

در ادامه توئیت رئیس ائتلاف دولت قانون آمده است: دولت باید قراردادهای شفافی را به امضا برساند که راستا را در برابر شرکت های رقابت کننده چینی و کره ای برای توسعه و بازسازی بندر فاو هموار سازد.

المالکی همچنین تأکید کرده است: قراردادهایی که دولت عراق در این زمینه امضا می کند باید به گونه ای باشد که شک و شبهات در خصوص ملاحظات منفی نسبت به شرکت های مختلف را برطرف سازد.

طرح بزرگ بازسازی و توسعه بندر فاو عراق از آوریل سال 2010 آغاز شده و با گذشت بیش از 10 سال، بغداد نه تنها طرح را به سرانجام نرسانده، بلکه پروژه مذکور پیشرفت چندانی نیز نداشته است و محافل عراقی سنگ اندازی های دولت آمریکا را یکی از دلایل اصلی آن می دانند.

حال پس از گذشت این مدت، اخیراً یک شرکت چینی که اقدام به عقد قرارداد با دولت عراق برای ساخت بندر کرده بود، کنار گذاشته شد و شرکت کره ای دوو در این زمینه قراردادی را با بغداد به امضا رسانده است اما این شرکت نیز اعلام کرده که باید مفاد قرارداد تغییر یابد و خواستار پول بیشتری شده است.

مخالفان شرکت کره ای دوو می گویند که کره جنوبی در واقع تابع اوامر آمریکا است و از سوی دیگر پیشنهاد ارائه شده از سوی آن، شامل ساخت یک برنامه با بودجه دولتی عراق و با وامی به میزان 2 میلیارد و 650 میلیون دلار به مدت 4 سال است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "المالکی خواستار امضای قراردادی شفاف برای توسعه بندر فاو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "المالکی خواستار امضای قراردادی شفاف برای توسعه بندر فاو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید