قیمت نفت دوباره رکورد زد!

به گزارش ایران کلام به نقل از ایسنا، قیمت نفت بزرگترین رشد هفتگی از اواسط سال 2020 را به ثبت رساند و شاخص نفت برنت با 21 درصد رشد هفتگی در بالاترین قیمت از سال 2013 و شاخص نفت آمریکا با 26 درصد رشد هفتگی در بالاترین قیمت از سال 2008 بسته شد.

قیمت نفت دوباره رکورد زد!

بهای معاملات نفت برنت هفت دلار و 65 سنت معادل 6.9 درصد افزایش یافت و در 118 دلار و 11 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هشت دلار و یک سنت معادل 7.4 درصد افزایش یافت و در 115 دلار و 68 سنت در هر بشکه بسته شد.

روسیه روزانه چهار تا پنج میلیون بشکه نفت صادر می نماید که این کشور را در رتبه دومین صادرنماینده بزرگ نفت در دنیا پس از عربستان سعودی قرار داده است. اما معامله گران کل هفته گذشته به ندرت نفت روسیه را فروختند و شرکت شل روز آدینه تنها خریدار یک محموله نفت روسیه بود که با تخفیف 28 دلار نسبت به معاملات فیزیکی برنت، فروخته شد.

این شرایط آشفته احتمالا ادامه پیدا خواهد نمود. دولت بایدن که از سوی قانونگذاران هر دو حزب آمریکا تحت فشار شدیدی واقع شده است، گفت در حال آنالیز گزینه هایی برای کاهش واردات نفت روسیه به آمریکاست هر چند که کوشش می نماید تاثیر تدابیر مذکور بر عرضه دنیای و مصرف نمایندگان را محدود کند.

جیووانی استونوو، تحلیلگر موسسه یو بی اس گفت: اگرچه واردات نفت آمریکا از روسیه اندک محسوب می گردد اما قیمتهای نفت در روزهای اخیر به این علت افزایش پیدا کردند که برخی از فعالان بازار نگران بودند کشورهای دیگر هم اقدام مشابهی را انجام دهند.

وزیر خارجه انگلیس گفت انگلیس در دور آینده تحریمها، هدف قرار دادن بخش انرژی روسیه را آنالیز خواهد نمود. دولت انگلیس تا به امروز در برابر این اقدام به علت تاثیر آن روی هزینه های انرژی مقاومت نموده است.

طبق نظرسنجی رویترز، بیشتر آمریکایی ها از ایده ممنوعیت واردات نفت روسیه حمایت می نمایند و 80 درصد گفته اند آمریکا باید خرید نفت روسیه را متوقف کند.

کانادا اوایل هفته گذشته واردات نفت روسیه را ممنوع نمود. بزرگترین خریداران نفت روسیه شامل چین، کره جنوبی، آلمان و هلند هستند. برخی از پالایشگاهها خرید نفت روسیه را متوقف نموده اند و شرکتهای بازرگانی به علت نگرانی از تحریمهای بیشتر، تمایلی ندارند با فروشندگان روسی داد و ستد نمایند.

نماینده انگلیس در مذاکرات وین روز آدینه گفت مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای توافق 2015 به رسیدن به توافق نزدیک شده است. وی و همکاران فرانسوی و آلمانی اش برای در جریان قرار دادن وزیران به کشورهایشان بازگشتند.

تحلیلگران می گویند توافق هسته ای می تواند یک میلیون بشکه در روز به عرضه نفت به بازار اضافه کند اما برای جبران افت عرضه روسیه کافی نخواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، نفت بیشتری قرار است با آزادسازی هماهنگ بیش از 60 میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری کشورهای پیشرفته به بازار عرضه گردد. ژاپن روز آدینه گفت 7.5 میلیون بشکه نفت از ذخایر خود برداشت می نماید.

در این بین، شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکلهای حفاری نفت را کاهش دادند. طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به چهارم مارس با سه حلقه کاهش، به 519 حلقه رسید که نخستین کاهش هفتگی از ژانویه بود.

منبع: تجارت نیوز

به "قیمت نفت دوباره رکورد زد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت نفت دوباره رکورد زد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید