برترین غذاها برای جلوگیری از سکته مغزی

به گزارش ایران کلام، با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم می توانید خطر مواجهه با رویدادهایی مانند سکته مغزی را کاهش دهید. در ادامه همراه ما باشید تا با لیستی از مواد غذایی برای پیشگیری از این عارضه آشنا شوید.

برترین غذاها برای جلوگیری از سکته مغزی

سکته مغزی چیست؟

پزشکان سکته های مغزی را به دو دسته ایسکمیک و هموراژیک تقسیم می نمایند.

سکته مغزی ایسکمیک شایع ترین نوع سکته مغزی است و زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی در گردن یا مغز دچار انسداد می گردد. عامل انسداد می تواند یک لخته خون، ترومبوز، باشد که از قسمت دیگری در بدن راهی مغز شده است.

سکته مغزی هموراژیک به واسطه پارگی یک رگ خونی در مغز رخ می دهد. سکته های مغزی هموراژیک در افرادی با فشار خون بالا بیشتر شایع هستند.

علائم سکته مغزی چه چیزهای هستند؟ضعف جسمانی

سردرد

گم گشتگی

دشواری در راه رفتن یا حرکت

خوراکی هایی که به پیشگیری از سکته مغزی یاری می نمایند

میوه های خانواده مرکباتمطالعات مختلف ارتباط بین مصرف میوه ها و کاهش خطر مسائل سلامت مختلف، از جمله سکته مغزی را نشان داده اند. میوه های خانواده مرکبات سرشار از فلاونوئیدها هستند که خطر تشکیل لخته های خون و موارد دیگری که می توانند به مغز آسیب برسانند را کاهش می دهند، از این رو، یکی از فزونین گزینه ها برای پیشگیری از سکته مغزی در نظر گرفته می شوند.

سبزیجات سبز برگسبزیجات سبز برگ از جمله سالم ترین مواد غذایی هستند که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید زیرا فهرستی بلند بالا از فواید سلامت را ارائه می نمایند. افزایش مصرف روزانه سبزیجات سبز برگ، پنج وعده یا بیشتر، می تواند خطر سکته های مغزی را کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف یک رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل سبزیجات سبز برگ فراوان می گردد می تواند خطر سکته های مغزی را تا 60 درصد کاهش دهد.

غلات کاملغلات کامل در مقایسه با همتایان پالایش شده خود فواید سلامت مختلفی را ارائه می نمایند. مصرف این مواد غذایی اندازه قابل توجهی فیبر را به رژیم غذایی انسان اضافه می نماید. بعلاوه، آنها منبع خوبی برای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید دیگر هستند. هرچه اندازه مصرف غلات کامل را افزایش دهید می تواند خطر سکته های مغزی را بیشتر کاهش دهد.

شکلات تلخبیشتر مردم به علت خاصی برای مصرف شکلات تلخ احتیاج ندارند زیرا یک خوراکی محبوب در دنیا است، اما این محصول سرشار از پلی فنول ها، فلاونول ها و آنتی اکسیدان های دیگر است که می توانند برای سلامت انسان بسیار مفید باشند. شکلات تلخ می تواند به کاهش کلسترول بد یاری نموده و سلامت رگ های خونی و قلب را بهبود ببخشد که می تواند در پیشگیری از سکته های مغزی نقش داشته باشد.1

سیرمصرف منظم سیر به کاهش خطر بروز سکته مغزی یاری می نماید زیرا سرشار از ترکیبات گوگردی است. سیر احتمال تشکیل لخته های خون را در عروق کم می نماید و مکانیسم های طبیعی ضد انعقادی بدن را تقویت خواهد نمود.

حدود 80 درصد سکته های مغزی ناشی از انسداد عروق خونی مغز به علت تجمع لخته است. برای بهره مندی بیشتر از این خواص، سیر خام فزونی دارد. این سبزی بعلاوه تاثیر مثبتی در پیشگیری از سرطان دارد. اگر بوی نامطبوع سیر شما را از مصرف آن منصرف می نماید، می توانید پس از مصرف چند برگ جعفری یا نعناع بجوید.

گردومحققان استرالیایی ثابت نموده اند مصرف 30 گرم گردو در روز سطح کلسترول بد خون (LDL) را پس از 6 ماه، 10 درصد کاهش می دهد. این در حالی است که کلسترول یکی از عوامل خطر جدی محسوب می گردد.

گردو بعلاوه تناسب کلسترول خون و کلسترول کلی خون را نیز بهبود می بخشد. اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین E، فیبرها، منیزیم، فیتواسترول ها (ترکیبات گیاهی جاذب کلسترول در روده) و ترکیبات فنولیک (نوعی از آنتی اکسیدان ها) عامل چنین تاثیراتی هستند.

ماهی سالمونسالمون و دیگر ماهی های چرب مانند ساردین جزو عالی ترین خوراکی های سالم برای قلب محسوب می شوند. در واقع، این ماهی ها حاوی میزان بالایی اسیدهای چرب از جمله امگا 3 هستند.

بر اساس مطالعات، این چربی ها خطر آریتمی (ضربان نامنظم قلب) و تصلب شرائین را کاهش می دهند. بعلاوه در کاهش تری گلیسرید خون نقش دارند. از این رو، توصیه می گردد مصرف ماهی، به خصوص انواع چرب شان حداقل 2 بار در هفته در برنامه غذایی گنجانده گردد.

کلم پیچاین گونه کلم حاوی آنتی اکسیدان های مفید برای قلب، اسیدهای چرب امگا 3، فیبرها، فولات، پتاسیم و ویتامین E است. بعلاوه سرشار از لوتئین است که مانع تصلب زودهنگام شرائین می گردد. کلم پیچ بعلاوه حاوی ترکیبی به نام گلوکوراپامین است که پروتئینی با تاثیر محافظتی ویژه به نام NRF2 را فعال می نماید.

جو دوسرآرد جو دو سر منبع غنی فیبرهای محلول است که می تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد. این تاثیر در دستگاه گوارش بسیار مهم است زیرا مانع افزایش کلسترول در خون و بروز آسیب های آن به بدن می گردد.2

چایچای سبز یا معمولی فرقی نمی نماید، سعی کنید حداقل 2 فنجان چای در طول روز بنوشید. مطالعات نشان می دهند که مصرف 2 لیوان چای یا بیشتر، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و نهایتا سکته را کاهش می دهد و از این خطر 11 درصد کم می نماید.

فندقمصرف روزانه 40 گرم از مغزهایی نظیر فندق شما را از بیماری های قلبی و عروقی دور می نماید. می توانید این مواد خوشمزه و مغذی را به تنهایی میل کنید یا در غذاهای خود بهره ببرید. ریختن پودر فندق یا فندق خرد شده در کوکو و استفاده از آن در مواد داخلی مرغ یا ماهی شکم پُر، ایده خوبی به نظر می رسد.

گیلاسآنتوسیانین موجود در گیلاس ضمن بخشیدن جلوه ای زیبا و چشم گیر به این میوه زیبا، موجب کاهش اسید اوریک در خون می گردد. اسید اوریک یکی از دشمنان جدی قلب و از عوامل سکته قلبی و مغزی است. با مصرف تعدادی گیلاس در طول روز یا حتی آب آن می توانید قلبی سالم داشته باشید.3

گوجه فرنگیوجود مواد شیمیایی به نام کاروتینوئید در گوجه فرنگی خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. کاروتنوئیدها به طور طبیعی مواد شیمیایی هستند که به میوه ها و سبزیجات رنگ می دهند و می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل نمایند. آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول های معروف به رادیکال های آزاد محافظت می نمایند.

آنتی اکسیدان ها با کاهش آسیب رگ های خونی می توانند در برابر سکته مغزی اثر محافظتی داشته باشند.

مقادیر زیادی لیکوپن در گوجه فرنگی یافت می گردد که می تواند به اندازه قابل توجهی خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

لوبیا و سایر مواد غذایی سرشار از فولاتاحتمالا در خصوص فواید لوبیا برای قلب شنیده اید اما لوبیا تنها برای قلب خوب نیست و برای محافظت از مغز نیز مفید است. لوبیا به علت داشتن میزان زیادی فولات دارای اثر محافظتی می باشد. مطالعات نشان می دهند داشتن رژیم غذایی سرشار از فولات خطر سکته مغزی را تا 20 درصد کاهش می دهد. بعلاوه مصرف فولات به وسیله زنان باردار از تولد نوزاد ناقص پیشگیری می نماید.

موزموز سرشار از پتاسیم است، مصرف روزانه غذاها و میوه های غنی از پتاسیم خطر سکته مغزی را تا 38 درصد کاهش می دهد. پتاسیم در انواع میوه ها و سبزیجات به فراوانی یافت می گردد. موز، لوبیا و سیب زمینی شیرین منابع عالی پتاسیم هستند.

خوردن پتاسیم در واقع می تواند فشار خون را حتی در افرادی که فشار خون بالا دارند کاهش دهد. موزهای سبز حاوی نشاسته مقاوم هستند و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشند. بعلاوه می توانند به کاهش فشار خون یاری نمایند.

آووکادوافزودن آووکادو به رژیم غذایی ممکن است به شما در کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی یاری کند. یک فنجان آووکادو خالص حاوی 1100 میلی گرم پتاسیم است که تقریباً 24 درصد از احتیاج روزانه شما را تامین می نماید. آووکادو حاوی اسیدهای چرب سالم است که می تواند التهاب را کاهش دهد. در نتیجه عوامل افزایش خطر سکته مغزی را نیز کاهش می دهد.4

پی نوشت:

1.www.asriran.com

2.www.namnak.com

3.www.chetor.com

4.www.mivery.co

منبع: راسخون

به "برترین غذاها برای جلوگیری از سکته مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین غذاها برای جلوگیری از سکته مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید