هرآنچه که باید راجع به خشکی پوست بدانیم

به گزارش ایران کلام، خشکی پوست در بیشتر موارد نه چنان جدی است که حاضر باشیم برایش وقت زیادی بگذاریم، نه آن قدر بی آزار است که تحملش کنیم و کاری انجام ندهیم.خبر خوب این است که با رعایت بعضی نکات ساده، در بیشتر موارد می توانیم خشکی پوست را درمان کنیم.

هرآنچه که باید راجع به خشکی پوست بدانیم

خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست یک مشکل پوستی رایج است و در تمام سنین رخ می دهد. این مشکل خیلی جدی نیست، اما گاهی درمان آن سخت است. خشکی پوست ممکن است به بیماری های دیگر پوستی یا بیماری هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سندرم شوگرن و سوء تغذیه مربوط باشد.1

علل خشکی پوست

در بیشتر موارد، خشکی پوست یک علت محیطی دارد. گاهی هم یک بیماری مسبب ایجاد خشکی پوست است.

مهم ترین عواملی که باعث خشکی پوست می شوند، عبارتند از:

آب و هوا
در زمستان که دما و رطوبت هوا کم می گردد، احتمال خشکی پوست بیشتر است. بعلاوه در منطقه ها بیابانی به علت خشکی زیاد هوا، خشکی پوست بیشتر اتفاق می افتد.
گرما
شومینه، بخاری، اجاق، سیستم حرارتی مرکزی و موارد مشابه، هم هوا و هم پوست ما را خشک می نمایند.
حمام و دوش آب داغ
استحمام و دوش گرفتن با آب داغ برای مدت طولانی ممکن است پوست ما را خشک کند. بعلاوه، شنای زیاد به خصوص در آبِ دارای کلر زیاد شاید به خشکی پوست منجر گردد.
صابون و شوینده قوی
بیشتر صابون ها، شوینده ها و شامپوهایی که در دسترس عموم قرار دارند، نرمی پوست را به شدت کم می نمایند؛ زیرا این مواد با هدف پاک کردن چربی ها از سطح بدن درست شده اند.
سایر شرایط و بیماری ها
افرادی که شرایط یا بیماری پوستی خاصی دارند، مانند کسانی که مبتلا به اگزما، حالت آلرژیک (آتوپیک) یا پسوریازیس هستند، بیشتر در معرض خشکی پوست قرار دارند.1

خشکی پوست چه نشانه هایی دارد؟

در این مشکل، پوست، ظاهری خشک و بی آب، پوسته پوسته، تحریک شده و ملتهب دارد. اگر پوستتان خشک است، احساس زبری و گاهی درد و خارش را تجربه می کنید. البته، در حالت شدیدتر، پوست دچار قرمزی و خارش شدید می گردد. در نتیجه، ترک های عمیقی روی پوست ایجاد می شوند که ممکن است خونریزی نمایند. همه اینها از نشانه های خشکی شدید پوست است.
ساختار پوست خشک
پوست از بدن ما در برابر عوامل بیرونی و محیطی محافظت می نماید. پوست ما سه لایه دارد. لایه زیرین، هیپودرم است که از بافت چربی، رگ و عصب تشکیل شده است.

لایه میانی پوست درم نام دارد. این لایه از بافت های همبند و الیاف کلاژن، فیبرهای الاستین، رگ های خونی، غدد چربی، فولیکول های مو و غدد عرقی تشکیل شده است. لایه رویی اپیدرم است که از کراتینوسیت تشکیل شده است.

سلول های سطح پوست در احاطه لایه های لیپید هستند. لایه های لیپید از کلسترول، اسیدهای چرب و سرامید تشکیل شده اند. لایه شاخی پوست (بیرونی ترین قسمت اپیدرم) وظیفه آبرسانی به پوست را بر عهده دارد. لیپیدها از تبخیر آب ذخیره شده در پوست جلوگیری می نمایند.

غدد چربی و عرق که عوامل طبیعی رطوبت رسان پوست هستند با مشارکت در رطوبت رسانی به مواد تشکیل دهنده پوست به عنوان نگهدارنده های درونی رطوبت پوست عمل می نمایند.2

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

توجه به نکات ابتدایی مراقبت از پوست خشک، تا حد زیادی می تواند علائم آن را کاهش دهد.

در شرایط زیر، به پزشک مراجعه کنید:

تجربه ٔ خشکی پوست بعد از مراقبت های پوستی رایج؛

مشکوک بودن به عفونت ناشی از پوست خراشیده؛

مشکوک بودن به وجود بیماری های جدی دیگر.

مسائل زیر مواردی است که در ابتدا ممکن است خشکی ساده و ملایم پوست به نظر برسد، ولی به درمان های دقیق تر و تخصصی تر احتیاج دارد:

درماتیت آتوپیک یا اگزما باعث ایجاد خشکی شدید در پوست صورت و سایر بخش های بدن می گردد. به نظر می رسد که این بیماری ها ارثی است.

درماتیت سبورئیک بیشتر در نواحی از پوست دیده می گردد که غدد چربی دارد، مثلا ابروها و بینی.

پسوزیاریس بیماری پوستی است که علائمی چون پوسته پوسته شدن و خشکی موضعی پوست دارد.

پزشک پس از آنالیز شرایط پوست، درمان های لازم برای برطرف خشکی پوست را تجویز می نماید. این درمان ها ممکن است شامل استفاده از کرم های موضعی مثلا کورتیکواستروئید یا داروهای خوراکی مثلا تعدیل نماینده های ایمنی باشد. پزشک ممکن است درمان های دارویی را همراه با توصیه هایی در خصوص مراقبت های روزانه از پوست ارائه کند.3

درمان خشکی پوست

کرم مرطوب نماینده، اندازه آب سطح خارجی پوست را افزایش می دهد.

- زیاد آب بنوشید. متخصصان توصیه می نمایند افرادی که پوست خشکی دارند نوشیدن روزی 8 لیوان آب را فراموش ننمایند. این کار باعث می گردد آب مورد احتیاج بدن تامین گردد و رطوبت لازم به پوست برسد.

- درمان خشکی پوست با مراقبت روزانه از پوست بطور کامل و صادقانه آغاز می گردد. روزانه 2 بار صبح و عصر پوست خود را تمیز و مرطوب کنید .

- شب ها یک نوشیدنی مفید بخورید. می توانید یک لیوان شیر را با یک یا دو قاشق چای خوری روغن بادام مخلوط کنید و قبل از اینکه به رختخواب بروید آن را سر بکشید.

- برای درمان خشکی پوست از ماسکی بهره ببرید که روی پوست مرطوب بماند. مطمئن شوید ماسک شما تا زمانیکه روی پوستتان است آغاز به خشک شدن نمیکند .

- شست و شوی پوست علاوه بر اینکه آلودگی پوست و مواد آرایشی را از بین می برد، چربی طبیعی پوست را هم که از آن حفاظت می نماید، از بین می برد. کرم مرطوب نماینده، اندازه آب سطح خارجی پوست را افزایش می دهد، در نتیجه نرم و مرطوب به نظر می آید.

- برای برطرف خشکی پوستتان از روغن بچه بهره ببرید چون لوسیون های مرطوب نماینده برای بزرگسالان اغلب ترکیبات شیمیایی مختلفی دارند که پوست شما را خشک تر می نمایند.

- از لایه بردارهای ملایم که سلولهای مرده پوست را در خود حل می نماید و بتدریج و به طور مرتب پوست را لایه برداری می نماید بهره ببرید .

- قبل از اینکه به حمام بروید اندازهی عسل روی پوستتان بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند.عسل یکی از برترین مرطوب نماینده های طبیعی است.

- رطوبت پوست خود را با استفاده از مرطوب نماینده های طبیعی و گیاهی افزایش دهید مثل روغنهای بدون رنگ ماهی یا کوسه و هم چنین گلیسیرین .

- یکی از قدیمی ترین روشها برای رطوبت رسانی به پوست استفاده از حمام شیر است که البته کمی هم اشرافی است چون از هزاران سال پیش ملکه ها عادت داشتند برای تمیزی و درخشندگی پوستشان از این حمام استفاده نمایند. پس اگر دلتان می خواهد با خانواده های اشرافی همذات پنداری داشته باشید کافیست در وان حمام با آب گرم، کمی هم شیر بریزید و در آن غوط ه ور شوید. می بینید که پوستتان مرطوب و درخشان تر می گردد.

- از ضد آفتابها با SPF مناسب و مرطوب نماینده بهره ببرید بخصوص موقع بیرون رفتن از خانه . هم چنین از کرمهای آرایشی که رطوبت را حفظ می نماید بهره ببرید .

- به جای اینکه برای مرطوب کردن دستتان در پی کرم های گران قیمت باشید ،می توانید کمی روغن کنجد را از عطاری ها خریداری کنید و بعد از حمام پوستتان را با آن چرب کنید.

- هر روز کپسول یا مایع روغن ماهی که شامل اسیدهای چرب ضروری و یا روغن دانه کتان هستند استعمال کنید. زیرا روغن ماهی پوست را نرم و انعطاف پذیر می نماید . مقدار استفاده از آن در هر روز 2 قاشق سوپخوری می باشد.

- روغن نارگیل و روغن آووکادو هم برای برطرف خشکی پوست انتخاب های خوبی هستند.

- روزانه 5 تا 10 بار و یا حداقل با هر وعده غذایی از میوه ها و سبزیهای تازه بهره ببرید. استفاده از میوه هایی مثل موز و پرتقال برای درمان خشکی پوست بسیار مناسب است .

- باید بدانید که آب جوش پوست شما را خشک تر می نماید. پس سعی کنید هنگام حمام کردن به جای استفاده از آب داغ از آب ولرم بهره ببرید.

- صابونی که از آن استفاده می کنید هم در خشکی پوست شما تاثیرگذار است. بهتر است سراغ خرید صابون های گیاهی بروید چون فاقد هر گونه ترکیبات شیمیایی مضر هستند. این کاررا امتحان کنید . می بینید که پوستتان کمترخشک می گردد.

- برای حفظ شادابی و تازگی پوست صورت خود از آب معدنی بهره ببرید. از کیسه حمام یا لیف خشک و زبر استفاده نکنید.

- اگر از آن دسته خانم هایی هستید که مرتب به تمیزی خانه و استفاده از شوینده های مختلف فکر می کنید باید بدانید که این مواد شیمیایی در خشکی و ایجاد ترک های پوستی دست ها موثرند . بنابراین هنگام کار با این شوینده ها حتما از دستکش های پلاستیکی بهره ببرید.

- اگر زانوهای شما به علت خشکی پوستتان ترک خورده یک پوست موز بردارید و سطح داخلی آن را روی زانوها بکشید. می بینید که این ترکها نرم شده و کم کم ناپدید می شوند.4

پینوشتها

1.www.abidipharma.com

2.www.lafarrerr.com

3.www.chetor.com

4.www.asriran.com

منبع: راسخون

به "هرآنچه که باید راجع به خشکی پوست بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به خشکی پوست بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید