از جنی که با لمس انسان ها جانشان را می گیرد تا زنی با چشمان جادویی، 10 افسانه عربی که نباید از دست داد

به گزارش ایران کلام، مردمان عرب از متنوع ترین و متفاوت ترین داستان ها و افسانه های جهان برخوردار هستند که بسیاری از داستان هایشان به صورت شفاهی طی هزاران سال از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. اگرچه تعدادی از این موارد تماماً افسانه ای هستند و نقش مَتَل را برای اعراب دارند. از شما دعوت می کنیم با برخی از آنها آشنا شوید:

از جنی که با لمس انسان ها جانشان را می گیرد تا زنی با چشمان جادویی، 10 افسانه عربی که نباید از دست داد

افسانه علاءالدین و چراغ جادو

افسانه علاءالدین که یکی از معروف ترین داستان های عامیانه عربستان است، توجه بچه ها و البته بزرگسالان زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. این داستان که بخشی از مجموعه افسانه ها در کتاب هزار و یک شب است، داستان مردی جوان و فقیر به نام علاءالدین را روایت می کند که در ماجرا هایی با یک چراغ جادو و غول جادویی آن آشنا می شود که به او کمک می کند به خواسته هایش برسد.

باهاموت

این موجود اسطوره ای که به عنوان ماهی غول پیکر و هیولایی که در اعماق اقیانوس واقع شده است شناخته می شود، به اعتقاد اعراب باستان زمین را سرپا نگه داشته است. در این افسانه، ماهی غول پیکر و گاو نر بزرگ و گوهر را بر پشت خود حمل می کند که یک فرشته روی آن ایستاده تا زمین و دریا را متعادل کند.

هیولای نسناس

نسناس اسطوره ای است که گفته می شود نوعی جن است که بدنش نیمی از اعضای انسان همانند یک پا، یک دست و یک چشم را دارد و نیمه دیگر پرنده مانند شبیه آنوناکی های منقاردار است. گفته می شود این موجود ترکیبی از شیطان و انسان است که قدرت کشتن انسان را تنها با یک لمس دارد. اعتقاد بر این بود که نسناس فقط نیمی از سر و نیمی از اعضای بدن را دارد و با استفاده از یک پای خود برای جهش های بزرگ استفاده می کند تا انسان ها را بکشد.

افسانه علی بابا و چهل دزد

این افسانه داستان معروف دیگری از کتاب هزار و یک شب افسانه ای است و داستان هیزم شکنی فقیر را روایت می کند که با گفتن جمله ای رمزآلود لانه پنهان دزدان را کشف می کند و وارد ماجراجویی جالب و و البته خطرناک می شود. علی بابا انتها از دست دزدان شرور فرار و غار بزرگ گنجینه آن ها را کشف می کند.

افسانه سندباد

افسانه معروف دیگری که معمولاً تصور می شود از عراق سرچشمه گرفته، از یک ملوان و کاوشگر به نام سندباد می گوید. اگرچه داستان های بی شماری از ماجرا های او وجود دارد، اما بیشتر آن ها به دیدار سندباد با موجودات جادویی، سرزمین های خارجی و پیروزی بر هیولا های قدرتمند می پردازد.

رخ

پرنده ای شکاری در اساطیر خاورمیانه است. رخ در داستان های عامیانه، تاریخی و متون جغرافیایی عربی وجود دارد. این موجود از افسانه های محبوب اعراب باستان است که اغلب به وسیله ملوانان، ماهیگران و کاوشگران درباره آن نوشته شده است. رخ با موجوداتی از افسانه هایی غربی مثل ققنوس و مرغ طوفان مقایسه می شود.

شادهوار

این موجود افسانه عربی که از قرون وسطی الهام گرفته شده موجودی شبیه تک شاخ است که یک شاخ بسیار بزرگ با 42 شاخه دارد که از شاخ اصلی جدا شده اند. افسانه های زیادی در مورد توانایی موسیقی این موجود گفته شده و در اصل با بادی که در بین شاخ و شاخه های او می پیچد، موسیقی نواخته می شود.

افسانه زرقاء یمامه

زرقاء یمامه در افسانه های عربی زنی قدرتمند و دارای قدرت و جادوی باورنکردنی بود. این افسانه می گوید که او چشمان آبی درخشان داشت که به او کمک می کرد آینده و وقایع را پیش بینی کند؛ تا حدّی مبالغه آمیز که گفته می شد او راستا سه روزه را می دید.

هیولای قطرب

قطرب که در بین افسانه های عربی بسیار مشهور است، گفته می شود موجودی است که به گرگینه ها شباهت دارد و نوعی شیطان یا جن است. قطرب معمولا به عنوان موجودی به تصویر کشیده می شود که در گورستان ها زندگی می کند و اجساد را می بلعد.

شهر گمشده آتلانتیس ماسه ها

شهر گمشده آتلانتیس ماسه ها که افسانه ها را پر کرده است، ظاهراً شهری باستانی در عربستان بود که توسط بلایای طبیعی جدی ناشی از خشم خدایان آنها، تخریب و زیر ماسه دفن شد. بسکمک از کاوشگران همچنان به این داستان اعتقاد دارند و به دنبال این شهر گمشده هستند برخی معتقدند که این مکان در جایی از بیابان های جنوبی عربستان سعودی کنونی واقع شده است.

باشگاه ایران کلام

منبع: گردشبان

به "از جنی که با لمس انسان ها جانشان را می گیرد تا زنی با چشمان جادویی، 10 افسانه عربی که نباید از دست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از جنی که با لمس انسان ها جانشان را می گیرد تا زنی با چشمان جادویی، 10 افسانه عربی که نباید از دست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید