حذف وزارت کشور از لیست دستگاه های متولی اطفای حریق در جاده ها

به گزارش ایران کلام، تهران (پانا) - با پیشنهاد وزارت کشور، نام این وزارتخانه به عنوان مسئول اطفای حریق در راه های کشور و بعلاوه از لیست دستگاه های مندرج در آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل به منظور تأمین تجهیزات مورد احتیاج برای گشت ها و افسران رسیدگی به تصادفات حذف می گردد.

حذف وزارت کشور از لیست دستگاه های متولی اطفای حریق در جاده ها

به گزارش ایرنا، به موجب تبصره (2) ماده (4) آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی، وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور موظفند با هماهنگی پلیس راهور، نسبت به تأمین تجهیزات مورد احتیاج از محل اعتبارات مصوب مربوط برای گشت ها و افسران رسیدگی به تصادفات به منظور ثبت مختصات دقیق محل تصادف در سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل اقدام نمایند.

بعلاوه به موجب تبصره ذیل ماده (33) این آیین نامه، وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) مسئول اطفای حریق در راه های کشور بوده و بر اساس ماده (36) آن، تیم های عملیاتی شهرداری مسئول پاکسازی، تخلیه صحنه، تعمیر زیرساخت ها و علایم راه ناشی از تصادفات شدآمدی (ترافیکی) و سوانح رانندگی در راه های شهری و حریم آن هستند.

از آنجایی که سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به منظور ایجاد هماهنگی در امور شهرداری ها و آموزش کارکنان وزارت کشور و بعلاوه راهنمایی و نظارت بر فعالیت شهرداری ها و اجرای وظایفی که به عهده وزارت کشور گذاشته شده، تأسیس شده است، در مقوله اطفای حریق به وسیله سازمان مذکور، با توجه به اینکه خودروهای آتش نشانی در اختیار شهرداری هاست، از امکانات و سازوکارهای اجرایی لازم برخوردار نیست تا مسئولیت اطفای حریق در راه های کشور را پذیرا گردد.

از سوی دیگر وظایف شهرداری ها مستند به مواردی است که به موجب قانون شهرداری ها معین شده و شهرداری ها نیز با توجه به امکانات موجود کوشش می نمایند تا سر فاصله زمانی برای اطفای به موقع حریق در محدوده قانونی شهرها را بهبود بخشند. ضمن آنکه واگذاری مسئولیت نو با توجه به کمبودهای منابع اعتباری لازم باعث ایجاد مسائل عدیده در شهرها می گردد؛ لذا واگذاری مسئولیت اطفای حریق جاده های کشور به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور یا سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ها، مسئولیتی خارج از حیطه اختیارات وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) و نیز خلاف نص صریح قوانین بالادستی است.

بعلاوه با توجه به توضیح وظایف و مسئولیت های تعریف شده در قانون شهرداری ها، خدمات دهی شهرداری ها در خارج از حدود مصوب شهر، مغایر با مواد (55) و (56) قانون مذکور بوده و مسئولیت شهرداری ها صرفاً در محدوده قانونی شهرها بوده و امکان تحقق سازوکارهای اجرایی لازم با قوانین فعلی میسر نیست.

در ماده (33) آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی، وظیفه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری صرفاً اطفای حریق در محدوده قانونی شهرهاست؛ در حالی که طبق تبصره آن، مسئول اطفای حریق در راه های کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری هاست و این در حالی است که سازمان یاد شده صرفاً مسئولیت راهبری و راهنمایی شهرداری ها را بر عهده دارد و نمی تواند خارج از حیطه وظایف و اختیارات خود به اطفای حریق در خارج از محدوده قانونی شهرها بپردازد.

قانون ایمنی راه ها و راه آهن مصوب سال 1349 و اصلاحیه های بعدی آن و بعلاوه آیین نامه اجرایی تبصره (1) و تبصره (3) ماده (17) اصلاحی قانون ایمنی راه ها و راه آهن مصوب سال 1379 بیانگر این مطلب هستند که متولی حمل و نقل برون شهری، وزارت راه و شهرسازی بوده و امکان صدور پروانه تأسیس و بهره برداری، اعمال جریمه، وصول عوارض و... در خارج از محدوده شهری صرفاً در اختیار آن وزارتخانه است. از این رو واگذاری مسئولیت اطفای حریق در خارج از محدوده قانونی شهرها در حیطه وظایف و اختیارات وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) نیست.

فارغ از مباحث قانونی، از بُعد فنی و عملیاتی نیز اطفای حریق مؤثر، احتیاجمند این است که تیم های عملیاتی، در فاصله زمانی بین 3 تا 5 دقیقه در محل حادثه حاضر و آغاز به عملیات اطفای حریق نمایند و این در حالی است که با توجه به وسعت کشو و بُعد مسافت معابر برون شهری عملاً امکان حضور مؤثر تیم های آتش نشانی شهری برای پاسخگویی به اطفای حریق در جاده های کشور در بازه زمانی مذکور میسر نیست. از سوی دیگر با توجه به آنکه در حال حاضر پایگاه های امدادی هلال احمر و اورژانس و بعلاوه مراکز مربوط به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در کلیه راه های کشور مستقر هستند، ایجاد ایستگاه های آتش نشانی برای پوشش خدمات اطفای حریق در جاده ها نیز توجیه فنی و مالی نداشته و عملی نیست.

با توجه به تجربه سایر کشورها و محدودیت منابع و اعتبارات، مهم ترین و مؤثرترین راه چاره برطرف مشکل حریق خودروها در تصادفات جاده ای، تقویت ایمنی خودروها با نصب تجهیزات خاموش نماینده آتش اتوماتیک بر روی کلیه خودروهای فراوری داخل و وارداتی و بعلاوه تجهیز خودروهای حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، آمبولانس های اورژانس، خودروهای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، خودروهای پلیس، خودروهای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها و امداد خودروها به تجهیزات اطفای حریق و آموزش پرسنل مربوط، به منظور اطفای حریق در هنگام حضور در محل حادثه است و عملاً ایجاد پایگاه های ثابت یا سیار آتش نشانی برون شهری به علت وسعت و طول جاده های کشور امکان پذیر نیست.

با توجه به موارد فوق، وزارت کشور درخواست اصلاح آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی را برای گذراندن مراحل آنالیز و تصویب به دولت ارائه کرد که به موجب آن، تبصره ذیل ماده (33) آیین نامه یاد شده مبنی بر معین وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) به عنوان مسئول اطفای حریق در راه های کشور، حذف می گردد. بعلاوه نام وزارت کشور از لیست دستگاه های مندرج در تبصره (2) ماده (4) آیین نامه به منظور تأمین تجهیزات مورد احتیاج برای گشت ها و افسران رسیدگی به تصادفات برای ثبت مختصات دقیق محل تصادف در سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل حذف می گردد.

پیشنهاد یاد شده هم اکنون در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت مراحل آنالیز کارشناسی را می گذراند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "حذف وزارت کشور از لیست دستگاه های متولی اطفای حریق در جاده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف وزارت کشور از لیست دستگاه های متولی اطفای حریق در جاده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید