سامانه کالابرگ الکترونیکی آماده شد ، یارانه نقدی حذف می گردد؟

به گزارش ایران کلام، با توجه به پیگیری های صورت گرفته وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه مورد احتیاج برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیک را تکمیل نموده است و با توجه به اعلام دولت، به نظر می رسد که با اجرای این طرح، یارانه نقدی حذف و با کالا برگ جایگزین گردد.

سامانه کالابرگ الکترونیکی آماده شد ، یارانه نقدی حذف می گردد؟

به گزارش ایران کلام، بحث کالا برگ الکترونیکی اواخر سال گذشته و هم زمان با آنالیز بودجه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. قرار براین بود تا همزمان با حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال، دولت در ازای افزایش قیمت ها به جای یارانه طرح کالا برگ را پیاده سازی کند.

براساس این طرح قرار بود تا خانوارها کالاهای اساسی را با نرخ ترجیحی خریداری نمایند و مابه التفاوت آن را دولت تحت عنوان کالا برگ پرداخت نمایند. در مورد شیوه اجرای این طرح ابهامات زیادی مطرح شد که البته همچنان پاسخی به آنها داده نشده است.

  • اعلام جزئیات روش نو پرداخت یارانه | حق مهمی که به سرپرستان خانوار داده می گردد

گفته شد که اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی احتیاجمند ایجاد سامانه است و به همین دولت به جای اجرای سیاست کالا برگ الکترونیک که مورد تاکید مجلس بود، ارز 4200 تومانی را حذف و بیان کرد تا زمان فراهم شدن زیر ساخت لازم برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

تکمیل سامانه طرح کالابرگ الکترونیک در وزارت کار

از آنجا که طرح کالا برگ الکترونیکی مستقیما با معیشت مردم مرتبط است حساسیت های بسیاری بر روی آن وجود دارد در نتیجه هر گونه تغییر نسنجیده در سیاست های پرداخت یارانه ای می تواند نارضایتی عمومی در پی داشته باشد. با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی مقامات و سخنگوی مالی دولت به نظر می رسد دولت نیز حساسیت های این حوزه را به رسمیت می شناسد و قرار است این طرح را به صورت مرحله ای و پس از اطمینان از فراهم بودن شرایط لازم اجرایی کند.

با توجه به پیگیری های اجرا شده به نظر می رسد در حال حاضر سامانه مورد احتیاج برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی به وسیله وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فراهم شده است و این طرح بر روی همین بستر در یکی از استان های جنوبی کشور اجرایی خواهد شد. گفته شده که پس از یک ماه از اجرای آزمایشی، این طرح در کل کشور اجرایی خواهد شد.

احتمال حذف یارانه نقدی و جایگزینی با کالابرگ الکترونیک

یکی از ابهاماتی که در مورد اجرای این طرح وجود دارد شیوه تامین مالی آن است چرا که براساس شنیده ها قرار است اعتباری را برای هر فرد در نظر بگیرد و افراد براساس این اعتبار بتوانند فهرستی از کالاهای معین شده را خریداری نمایند. به نظر می رسد که در نهایت ارزش نقدی این اعتبار به فروشگاه هایی که این دست کالاها را به مردم ارائه خواهند کرد پرداخت خواهد شد.

این موضوع خود احتیاج به منابع مالی دارد. در پاسخ به این ابهام، وزارت اقتصاد اعلام نموده است که مسئله ای از نظر تأمین مالی ندارد اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه ها جمعیت زیادی از مردم را متاثر می نماید، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مسئله ای در تامین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.

براساس اعلام این وزارتخانه ادعای اینکه دولت برای تامین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می گردد که اساسا تامین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت های یارانه ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر دولت همان بودجه ای را که برای پرداخت یارانه ماهانه مورد استفاده قرار می دهد را برای تامین مالی طرح کالا برگ در نظر گرفته است و قرار نیست بار مالی نوی به دولت تحمیل گردد.

اجرای آزمایشی این طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که دولت قصد ندارد هم زمان یارانه های نقدی را حفظ کند و هم کالا برگ الکترونیکی را به خانوارها ارائه کند در نتیجه اندازه رضایت مردم در مرحله اجرای آزمایشی معین خواهد نمود که این طرح در کل کشور اجرا گردد یا خیر.

منبع: همشهری آنلاین

به "سامانه کالابرگ الکترونیکی آماده شد ، یارانه نقدی حذف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه کالابرگ الکترونیکی آماده شد ، یارانه نقدی حذف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید