غذاهای مفید برای برطرف خستگی

به گزارش ایران کلام، رژیم های غذایی حاوی انواع غذاهای تازه و غنی از مواد مغذی می توانند به کاهش احساس خستگی یاری نمایند. از جمله این غذاها می توان به کلم پیچ، جو دوسر و هندوانه اشاره نمود. با این حال، بعضی از غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید و غذاهای نیمه آماده می توانند در بعضی افراد خستگی را بدتر نمایند. در ادامه این مقاله غذاهای مفید برای برطرف خستگی و خوراکی ها و نوشیدنی هایی که شدت خستگی را افزایش می دهند، همراه با بعضی نکات کلی برای تقویت انرژی آورده شده است.

غذاهای مفید برای برطرف خستگی

غذاهای مفید برای برطرف خستگی

به طور کلی، غذاهایی که می توانند به افزایش سطح انرژی یاری نمایند، تازه و طبیعی بوده و عموما غنی از مواد مغذی هستند.

بعضی از این غذاها شامل موارد زیر هستند:

تخم مرغ

تخم مرغ کامل حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک تخم مرغ معمولی حاوی 7 گرم پروتئین است. بعلاوه، این ماده غذایی 4٪ از کلسیم و 6٪ از مقدار توصیه شده دریافت روزانه ویتامین A را تأمین می نماید. تخم مرغ بعلاوه منبع چربی است. چربی انرژی مورد احتیاج بدن را تأمین نموده و به جذب ویتامین ها یاری می نماید.

موز

موز منبع خوبی از پتاسیم، فیبر و کربوهیدرات است. ترکیب کربوهیدرات و فیبر موجود در موز یک منبع طولانی مدت از انرژی را فراهم می نمایند. طبق یک آنالیز، دوچرخه سواران آموزش دیده ای که پیش از دوچرخه سواری موز می خوردند در مقایسه با کسانی که نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا مصرف می کردند، عملکرد یکسانی داشتند. به این ترتیب، محققان نتیجه گرفتند که موز به ویژه قبل و در طی دوره های طولانی مدت فعالیت های ورزشی منبع خوبی از انرژی است.

بادام

بادام سرشار از مواد مغذی مانند چربی، فیبر و پروتئین است. پروتئین و چربی باعث ایجاد احساس سیری می شوند و می توانند به افزایش سطح انرژی یاری نمایند. بعلاوه، بادام حاوی ویتامین E و منیزیم است. در نتیجه مصرف این ماده غذای یک میان وعده عالی را درست می نمایند.

هندوانه

هندوانه منبع بسیار خوبی برای آبرسانی است. هندوانه 92٪ آب دارد و حاوی ویتامین C، ویتامین A و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. کمبود آب بدن می تواند احساس خستگی را افزایش دهد. با این حال، یک آنالیز از سال 2010 نشان می دهد که آبرسانی مناسب هوشیاری ذهنی را افزایش داده و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

کلم پیچ

کلم پیچ یک گیاه برگدار و غنی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و آهن است. گلبول های قرمز خون بدن حاوی آهن هستند. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن به بدن لازم است، زیرا سلول ها به عنوان منبع تامین انرژی از آن استفاده می نمایند. به همین علت، مقدار کم آهن می تواند باعث کمبود انرژی گردد. علاوه بر این، یک پیمانه کلم پیچ حاوی مقدار زیادی پتاسیم و ویتامین A است.

اسفناج

اسفناج یکی دیگر از سبزیجات برگ دار سبز و غنی از آهن است. بعلاوه، اسفناج به عنوان یک منبع سرشار از ویتامین K و منیزیم به شمار می رود. اسفناج و کلم پیچ یک ترکیب عالی برای تهیه سالاد محسوب می گردد.

دانه چیا

دانه چیا سرشار از مواد مغذی است. به عنوان مثال، 180 گرم از این دانه حاوی 4 گرم پروتئین، 11 گرم فیبر و 9 گرم چربی است. فیبر برای جلوگیری از افزایش قند خون در میان وعده های غذایی مفید است. تغییرات سریع در سطح قند خون یکی دیگر از دلایل احتمالی خستگی است.

جو دوسر

جو دو سر سرشار از فیبر و کربوهیدرات های پیچیده است. بدن می تواند کربوهیدرات های تصفیه شده را به راحتی تجزیه نموده و از آن ها برای تقویت انرژی کوتاه مدت استفاده کند. شکر یکی از نمونه های کربوهیدرات تصفیه شده است. با این وجود، تجزیه کربوهیدرات های پیچیده برای بدن دشوارتر است. این امر باعث می گردد که جو دوسر به یک منبع تامین انرژی طولانی مدت تبدیل گردد.

غذاها و نوشیدنی های مضر

بعضی از غذاها و نوشیدنی ها ممکن است احساس خستگی را افزایش دهند. به عنوان مثال، غذاهایی که دارای مقدار زیادی قند هستند، می توانند به طور موقت انرژی را افزایش دهند، اما این افزایش انرژی اغلب بلافاصله فروکش می نماید. نمونه ای از غذاهایی که می توانند خستگی را در طول روز افزایش دهند شامل این موارد هستند:

  • غذاهای شیرین، از جمله شربت و عسل
  • نان سفید
  • نوشیدنی های کافئین دار
  • غذاهای بسیار تولید شده مانند چیپس و پفک

نکات مربوط به تامین انرژی

بعضی رفتارهای کلی مربوط به رژیم غذایی نیز وجود دارد که می تواند به فرد یاری کند تا سطح انرژی خود را در طول روز حفظ کند. این رفتارها شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف به موقع وعده های غذایی
  • خوردن میان وعده هایی مانند یک مشت بادام
  • نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های مفید برای جلوگیری از خشکی بدن

با این حال، محتمل است افراد مختلف به این استراتژی ها واکنش متفاوتی نشان دهند، و ممکن است چیزی که برای یک فرد مفید است برای شخص دیگر مفید نباشد.

سایر روش ها برای غلبه بر خستگی

ایجاد بعضی دیگر از تغییرات در سبک زندگی نیز می تواند سطح انرژی را در طول روز افزایش دهد. به عنوان مثال، ورزش منظم می تواند از خستگی جلوگیری کند. یک فرد باید در هفته 3 تا 5 روز را به ورزش اختصاص دهد. یک خواب خوب به بدن در انجام این فعالیت ها یاری می نماید:

  • تنظیم دما
  • حفظ اشتها
  • قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن
  • تنظیم سطح هورمون

این مزایا می تواند به حفظ سطح انرژی در طول روز یاری کند. کنترل استرس راه دیگری برای مبارزه با خستگی است. با گذشت زمان، اضطراب مزمن می تواند علائمی مانند خستگی ایجاد کند. موارد زیادی وجود دارد که فرد می تواند برای کاهش سطح استرس خود کوشش کند، از جمله مراقبه و ورزش.

نتیجه گیری

غذاهای مفید برای برطرف خستگی می توانند به شما در کاهش احساس خستگی در طول روز یاری نمایند. در پی غذاهایی باشید که سرشار از پروتئین، چربی خوب و فیبر باشند. برای تامین انرژی، غذاهای سرشار از آهن و سایر مواد مغذی نیز مفید هستند. بهتر است هنگام کوشش برای افزایش سطح انرژی از مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده یا شیرین پرهیز کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "غذاهای مفید برای برطرف خستگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای مفید برای برطرف خستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید