8 نکته کاربردی که در طراحی لوگو باید به آن توجه ویژه ای کرد!!
به گزارش ایران کلام، چند نکته کاربردی در طراحی لوگو
در طراحی لوگو چگونه می توان از تمام مهارت های خلاقانه و بدیع خود برای خلق یک اثر ساده، خلاق و ماندگار و تغییرناپذیر برای مؤسسات و شرکت های طرف قرارداد خود استفاده نمود. زمانی که ما برای یک شرکت یا مؤسسه سفارش دهنده طراحی لوگو را انجام می دهیم، این کار اهمیت زیادی پیدا می نماید، چون رنگ ها، طرح ها و سایر عوامل بصری که در طرح بکار برده می گردد باید به شکلی متحد و هماهنگ باشند. به هرحال، زمانی که ما در حال طراحی هستیم تنها داشتن خلاقیت ما را به هدف نمی رساند و نکاتی وجود دارد که بهتر است که آن را در نظر داشته باشیم. این نکات به ما یاری می نماید تا با در نظر دریافت آن بتوانیم به یک لوگوی ایده آل برسیم.
بیشتر بخوانید : 10 تا از بهترین شرکت طراحی لوگو در ایران
مواردی که طراحی لوگو بهتر است که به آن توجه کرد شامل :
- مدیریت زمان
- مطالعه و کسب اطلاعات کافی
- آنالیز نمونه های مشابه و هماهنگی با آنها
- توجه به خواسته سفارش دهنده
- تفکر و ایده پردازی مناسب
- اجرای متناسب با موضوع
- برخی نکات قابل توجه در انتخاب رنگ
- فرآیند طراحی لوگو
1- مدیریت زمان
مواردی در طراحی پیش می آید که در آن موقع دارای اهمیت خاصی می گردد. در اغلب اوقات سفارش دهنده هنگامی به یک طراح مراجعه می نماید که وقت چندان مناسبی در اختیار طراح برای طراحی لوگو قرار نمی گیرد. در این مواقع است که زمان و مدیریت در آن مطرح می گردد و طراح نیز باید با در نظر دریافت کل زمان در اختیار داشته، تقسیم بندی درستی برای هر بخش کاری داشته باشد.
2- مطالعه و کسب اطلاعات کافی
قبل از شروع، یک طراح باید به مطالعه و دسترسی اطلاعات کافی در خصوص هر مؤسسه یا شرکتی که قرار است طراحی لوگو برای آن صورت گیرد بپردازد. مطالعه و اطلاعات کافی به طراح یاری می نماید تا تفکرات و ایده پردازی های خود را بر پایه آنها قرار دهد. بهتر است به صحبت های سفارش دهنده گوش دهید و به او اجازه دهید تا در خصوص شرکت و کار خود صحبت کند و از او راجع به هدف اصلی و اولیه شرکت سؤال کنید. این کار باعث می گردد در ذهن شما ایده های زیادی درباره طراحی لوگو شکل گیرد.
بعد از اینکه به مشتری فرصت دادید تا در خصوص شرکت خود صحبت کند، شروع کنید به پرسیدن سؤالاتی که می تواند ایده اصلی طراحی را شکل دهد. برای مثال، از مشتری در خصوص رنگ های شرکت، نظرات او در خصوص لوگو و اینکه با طرح و یا نظر خاصی در ذهن خود دارد بپرسید. در فرایند جمع آوری اطلاعات ممکن است مواردی پیش آیند که سمت و سوی طراحی لوگو را تعیین نماید.
از دیگر خصوصیات این کار این است که فرآیند طراحی دچار مشکل کلی نمی گردد. اگر که مؤسسه و یا شرکتی دارای هویتی خاص بوده باشد می توان از آن در طراحی لوگو استفاده نمود. گاهی یک محصول فقط با یک رنگ خاصی در جامعه شناخته شده است و تغییر در ساختار اصلی آن ممکن است لطمات بسیاری را به آن مؤسسه وارد نماید. به کارگیری این اصول و قوانین بهتر است که در طراحی لوگو رعایت گردد. بسیاری از شرکتها دارای س اختار و کاربردی خاص صنف خود می باشند و از یک کلیت و خصوصیات عادی استفاده نمی کنند، در اینجاست * مطالعه و اطلاعات کافی در خصوص آن موضوع می تواند راهکارهای مناسب را پیش روی یه طراح بگذارد.
3- آنالیز نمونه های مشابه و هماهنگی با آنها
یکی از وظایف دیگر طراح لوگو آنالیز انواع لوگوهای پیروز متداول، کاربردی و رایج در کشور و در عرصه بین المللی در همان صنف کاری است که قبول سفارش می نماید. طراح می تواند با جستجو و بدست آوردن نمونه های مشابه، علاوه بر آگاهی از ماهیت و کلیت صنف موردنظر به گونه ای به طراحی لوگو بپردازد که خارج از محدوده تعریف شده قرار نگیرد و همگام با آنان پیش رود، ضمناً بتواند علاوه بر آن، لوگوی متفاوت و جدیدی را نیز عرضه نماید. گفتنی است که رسیدن به این هدف خاص امری بسیار سخت است، چرا که علاوه بر هماهنگی، تفاوت را نیز باید در طراحی ایجاد نمود. وسیع تر کردن دامنه اطلاعات لازم در خصوص لوگوی مربوطه به ما این امکان را میدهد که ایده ها و موضوعات مختلف و کاربردی را کمتر از دست دهیم و اشراف کامل به آن داشته باشیم. همیشه چشمان خود را با ایده ها و روش های طراحی لوگوی جدید آشنا کنیم. ایده های جدید در خصوص لوگوهای نو و ابتکاری زمانی به ذهن ما می رسند که اثرها، طرح ها و ایده های نو را ببینیم. می توان از طرح های جدید مطالب زیادی آموخت، همچنین آنها الهام بخش ما در خلق اثرهای نو و منحصر به فرد باشند.
4- توجه به خواسته سفارش دهنده
در بیشتر مراجعاتی که برای سفارش طراحی لوگو و یا یک اثر گرافیکی می گردد همیشه از ابتدا خواسته ها و اهداف سفارش دهنده برای طراح بیان می گردد که اجرای بیشتر آنها به لحاظ فنی و بصری مسائل و ناهماهنگی هایی را به همراه خواهد داشت. صرف نظر از خواسته مراجعه کننده، یک طراح می تواند در کلیت خواسته ها و نظرات مشتریان خود، بخش های اطلاعات و عناصری را که می تواند به آنها جامه عمل بپوشاند را در طرح خود لحاظ نماید. در واقع بیرون کشیدن منطقی، کاربردی و قابل اجرای خواسته کارفرما در طراحی از دیگر وظایف طراح است. یک لوگوی پیروز زمانی می تواند به نهایت خود نزدیک گردد که بتواند خواسته، نظرات و اهداف سفارش دهنده، طراح و همچنین ارتباط صحیح آن با مخاطب را در یک مجموعه ارائه نماید، همانند کنار هم قراردادن تکه های یک پازل که وقتی در کنار یکدیگر به - طور صحیح قرار می گیرند کامل می گردند.
5- تفکر و ایده پردازی مناسب
گاهی برخی از طراحان به محض شروع، پس از رسیدن به اولین ایده، به سرعت فرایند پیش طرح اولیه و طراحی را شروع نموده و زمان زیادی صرف اجرای آن می کنند. در این مرحله بهتر است که به جای صرف زمان زیاد در اجرا، ابتدا زمان را بیشتر به فکر کردن اختصاص دهیم، چه بسا ایده ها همچنین طرح های بهتر و کارآمدتری وجود داشته باشند که با کمی تأمل بیشتر بتوان به آن دست پیدا کرد. بهتر است پس از اطمینان از صرف زمان مناسب و رسیدن به خواسته مطلوب به اجرای ایده خود بپردازیم. تجربه، هوش و زکاوت یک طراح است که چگونه با خلاقیت و نوآوری خویش بتواند به ایده و طرحی منحصر به فرد دست پیدا نماید.
6- اجرای متناسب با موضوع
منظور از اجرا، پیاده نمودن تمامی تفکرات و ایده ها در قالب یک طرح بصری است که تمامی معیارها و تعیینات یک لوگو را داشته باشد. بهترین ایده ها و تفکرات با یک اجرا و ارائه ضعیف به هم می ریزند و یک ایده متوسط و معمولی می تواند با یک اجرای قوی جان دوباره گیرد. تناسب اجرا نیز با ایده حائز اهمیت است. هر ایده ای را نمی توان در هر حالتی اجرا نمود و برخی از آنها احتیاج به اجرای حرفه ای و قوی تری دارند. یک طراح باتجربه باید توان اجرای آن را داشته باشد، در غیر این صورت دچار مشکل خواهد شد. گاهی ایده ها احتیاج به اجرای خاصی ندارند و به قدری کامل هستند که در صورت اجرا و ارائه پیچیده، ماهیت اصلی خود را از دست می دهند. تشخیص یک طراح که کدام ایده، چه اندازه و چه نوع اجرا احتیاج دارد بسیار مهم است.
7. برخی نکات قابل توجه در انتخاب رنگ
بهتر است که هزینه های ما که هزینه های مربوط به چاپ و انتشار لوگو را در انواع رسانه های چاپی مورد دهیم. استفاده صحیح از دو و یاسه رنگ در طراحی می تواند جهت کاهش انتشار بکار گرفته گردد. به کارگیری بیش از اندازه از رنگ ها بدون در نظر دریافت و هارمونی، هماهنگی و مفاهیم آنها علاوه بر خنثی شدن رنگها توسط یکدیگر از زیبایی و جلوه صحیح رنگها در نشان دادن و انتقال مفاهیم کاسته خواهد شد.
پس از انتخاب رنگ ممکن است از نظر طراح رنگ گذاری خوب، زیبا و صحیح باشد. اما بهتر است که بازخورد آن را هم در نظر مخاطب و یا مخاطبان بسنجیم و بر درستی و یا نادرستی به کارگیری رنگها اطمینان حاصل کنیم. دریافت بازخورد یا نظر مخاطب در واکنش به رنگ گذاری امری حیاتی در انتخاب صحیح رنگها است. هنگامی که شما سبک، رنگ و فونت لوگو را انتخاب می کنید، این عناصر باید با زمینه کاری و اهداف اصلی شرکت سفارش دهنده نیز هم خوانی داشته باشد.
بسیاری از سازمانها و شرکتها وجود دارند که از قبل دارای لوگو با رنگ بندی خاصی هستند و هنگام مراجعه به طراح در پی لوگوی جدیدی از آن شرکت می باشند. بهتر است که طراح در این گونه موارد با به کارگیری رنگ های موجود در لوگوی قبلی آن شرکت، علاوه بر پایبندی به ماهیت، اصالت و شناخت، بخشی از وجود آن را نیز در طراحی جدید خود انتقال دهد.
هدف از انجام این کار ایجاد تنوع و تفاوت در ارائه لوگویی جدید است، با توجه به این نکته که مفاهیم رنگ، ارتباط و هماهنگی آن با موضوع باید در نظر گرفته گردد. رسیدن به این خواسته کمی مشکل ولی دور از دسترس نیست.
8- فرآیند طراحی لوگو
فرایند طراحی لوگو با کاغذ و قلم شروع می گردد. وقتی که ما طرح اولیه خود را روی کاغذ پیاده کنیم، ذهن خود را برای شروع و تمرکز بر روی ایده ای جدید آماده می کنیم. مطالب و ایده هایی که در ذهنمان وجود دارد را روی کاغذ پیاده نموده و سپس شروع به تصحیح و تهذیب آن ها می نماییم تا به بهترین انتخاب دست پیدا کنیم، مرحله دوم انتخاب برنامه درست، کاربردی و مناسب است که حدبیشتر امکانات طراحی لوگو را فراهم کند. نرم افزارهای وکتوری و بیت مپی می تواند بهترین انتخاب باشد، این برنامه ها امکانات لازم را برای خلق انواع لوکو به ما می دهند و می توانیم آنها را در انواع سایزهای مختلف کوچک و عظیم نماییم بدون اینکه از کیفیت آنها کاسته گردد. در ادامه کتاب به توضیحات بیشتری در خصوص فایل های وکتوری و بیت مپی خواهیم پرداخت.
آخرین مرحله ارائه لوگو است. ارائه حرفه ای لوگو، رضایتمندی مخاطب را به دنبال دارد و نشانگر روابط عمومی حرفه ای شما خواهد بود.
منبع: مجله چاپخونه